onsdag 27. mars 2019

Job 15

Har du opplevd heftige debatter der temperaturen virkelig stiger...? Jeg må innrømme at jeg trives dårlig i slike situasjoner. Men det skjer altså i blant. Stakkars Job, som allerede ligger fullstendig nede for telling. Her får han virkelig flere slag, og det fra sine .... venner...?

Da tok Elifas fra Teman til orde og sa:
   
  2 Kan en vis mann svare slik ut i luften
        og blåse seg opp med tomt snakk,
   
  3 forsvare sin sak med gagnløs tale,
        med ord som ikke duger?
   
  4 Du bryter til og med gudsfrykten ned
        og hindrer andakten for Guds åsyn.
   
  5 Det er din synd som lærer deg å bruke munnen,
        du velger å tale med listig tunge.
   
  6 Det er din munn som dømmer deg, ikke jeg,
        dine lepper vitner imot deg.

Ettbinds bibelkommentaren skriver "Elifas feller den mest kategoriske dom om at Job må være en ubotferdig synder... Den grunnelggende sannhet i følge vennene er at Gud lønner den rettferdige og straffer synderen.  (sitat slutt)

Folk med sterke overbevisninger er ikke alltid så lett å snakke med egentlig... enten de har rett eller ikke. 
De så som sin store oppgave å få Job til å innse at han måtte tenke seg om og virkelig innse at noe måtte han ha gjort galt...?! De var rett og slett ikke i stand til å lytte eller prøve å forstå Job. At de kunne ta feil, var helt fjernt for dem.

Herre, dialoger er en viktig del av livene våre. Vi møter det hver dag, flere ganger om dagen. De fleste dialogene går ganske greit, mens andre kan være mer ... problematiske. Noen kan til og med være riktig vanskelige. Herre, bevar oss og hjelp oss! Hjelp meg til å være god på å lytte og forstå. Og når jeg trenger å si noe - da trenger jeg enda mer hjelp. Takk for Den Hellige Ånd og løftene Du har gitt oss her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar