lørdag 6. oktober 2018

Gitt nåde

(Del 4 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")

Dagens løfte - kjenner jeg blir rørt, virkelig rørt. 
Nåde er ufortjent gunst, en utgytelse av Guds velsignelser som ikke er fortjent. Tenk at hele vår frelse bygger på dette. Det gjør at jeg kan se på HAM, i stede for å se på alt jeg ikke får til, eller har fått til. Jeg kan aldri gjøre meg fortjent til nåden. Jeg kan heller ikke "ramle" ut av den. 

Bibelleseplanen gir følgende utfordring i dag;
Vi har blitt gitt så mye! Guds nåde og miskunnhet er utenfor vår forståelse. På hvilke måter har Gud vist deg mye nåde i livet ditt? På hvilke måter kan du svare på nåden hans?
Tenk om jeg hadde skrevet opp alt, av både stort og smått, av opplevelser jeg har hatt gjennom livet av Guds nåde? Å da snakker jeg om alt jeg har sett, følt og opplevd. Jeg tror det er mye vi ikke ser også. Guds nåde og velsignelse som kom, uten at vi merket det en gang.

Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus! (Ef.1:2)

Det neste dagens tema tar opp, er at nåden er grunnlaget for å leve for Gud. Det er ikke grunnlage for å gi blaffen og blåse i alt.... 
Fra Romerne 6:1-14 vil jeg trekke fram dette;

Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham, for at det legeme som er under synden, skulle gjøres til intet og vi ikke lenger være slaver under synden (v.6)

Jeg likte beskrivelsen her; "slaver under synden" Det er virkelig hva det er, og det Gud tilbyr med sin nåde, er FRIHET fra dette slaveriet. Gud tilbyr det virkelige LIVET.

13Og still ikke lemmene til rådighet for synden, som våpen for urett. Men still dere selv til tjeneste for Gud, så dere bruker lemmene for ham, som våpen for det som er rett. Dere var jo døde og har fått liv. 12,1; 1 Pet 4,2 14Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden.

Kjære Gud, i dag vil jeg virkelig takke deg for din nåde. Takk for livet du gir. Herre, vise meg veien videre, så jeg enda mer kan leve slik du vil. For jeg vet at akkurat DET er det beste livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar