lørdag 20. oktober 2018

Gitt barmhjertighet

(Del 18 i bibelleseplanen "Hvem jeg er i Kristus")


Fra Ef.2
1Dere var en gang døde på grunn av deres misgjerninger og synder. Luk 15,24; Kol 2,13 2Dere levde på den nåværende verdens vis og lot dere lede av herskeren i luftens rike, den ånd som nå er virksom i de ulydige. 2,2 herskeren i luftens rike djevelen. Se 6,12.Joh 12,31; Ef 6,12 3Ja, vi levde en gang alle som de. Vi fulgte lystene i vår syndige natur og lot oss lede av den og av våre egne tanker. Slik var vi av naturen under Guds vrede, likesom de andre.Rom 1,18; Kol 3,6
4Men Gud er rik på miskunn. Fordi han elsket oss med så stor en kjærlighetRom 5,8 5gjorde han oss levende med Kristus, vi som var døde på grunn av våre synder. Av nåde er dere frelst. 

Matt.18
23Derfor kan himmelriket lignes med en konge som ville gjøre opp regnskapet med tjenerne sine. 24Han begynte med oppgjøret, og da ble én ført fram som skyldte ham ti tusen talenter. 25Han hadde ikke noe å betale med, og herren bød at han skulle selges med kone og barn og alt han eide, og gjelden betales. 26Men tjeneren kastet seg ned for ham og bad: Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale alt sammen. 27Da syntes herren synd på denne tjeneren, ettergav ham gjelden og lot ham gå.Luk 7,42
28Utenfor møtte tjeneren en av de andre tjenerne, en som skyldte ham hundre denarer. Han grep fatt i ham, tok strupetak på ham og sa: Betal det du skylder! 29Men den andre falt ned for ham og bad: Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale deg. 30Men han ville ikke. Han gikk av sted og fikk kastet ham i fengsel, der han skulle sitte til han hadde betalt sin gjeld.
31Da de andre tjenerne så hva som skjedde, ble de bedrøvet, gikk til sin herre og fortalte alt sammen. 32Da kalte herren ham for seg igjen og sa: Du usle tjener! Hele gjelden ettergav jeg deg fordi du bad meg om det. 33Burde ikke også du vært barmhjertig mot din medtjener, som jeg var det mot deg? 34Og herren ble harm og overlot tjeneren til harde fangevoktere, inntil han hadde betalt alt han skyldte.5,25f
35Slik skal også min himmelske Far gjøre med hver og en av dere som ikke helhjertet tilgir sin bror.»

Guds barmhjertighet er stor. For hver enkelt. Gud elsker deg. 
Mens jeg leste dette, kom jeg til å tenke på Hiskia (2.Kong.20) som fikk beskjed fra Gud (gjennom profeten Jesaja) om at han måtte gjøre seg ordne opp i eiendommen sin for nå skulle han dø. Da Hiskia hørte det, snudde han seg mot veggen og gråt høyt. Da Gud hørte det, står det;
4 Jesaja var ennå ikke kommet ut av den midtre borggården før Herrens ord kom til ham igjen, og det lød så:  5 «Gå tilbake og si til Hiskia, fyrsten over mitt folk: Så sier Herren, din ættefar Davids Gud: Jeg har hørt din bønn og sett dine tårer. Nå vil jeg gjøre deg frisk igjen. Om to dager kan du gå opp i Herrens hus. 6 Jeg legger enda femten år til din levetid.

Guds barmhjertighet er helt personlig. Han bryr seg om den enkelte. Kom til å tenke på lignelsen Jesus fortalte, om den bortkomne sauen. Hyrden forlot de 99 sauene han hadde for en stund, og det eneste hyrden tenke på, var denne ene som hadde blitt borte. (Luk.15)

Klagesangen 3 sier;
22 Herrens miskunn er ikke forbi,
        hans barmhjertighet tar ikke slutt.
   
 23 Den er ny hver morgen,
        stor er din trofasthet.

Herre, takk for at du ser til meg, og bryr deg om meg, med barmhjertighet.

Dagens skriftsted viser også tydelig at denne barmhjertigheten er mer enn til meg. Den er noe jeg skal dele med deg :-) også det er en viktig bit i Guds barmhjertighet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar