lørdag 29. september 2018

Mal 3

Se, jeg sender min budbærer,
        han skal rydde veien for meg.
        Herren som dere søker,
        kommer brått til sitt tempel.
        Se, han kommer, paktens engel,
        som dere stunder etter,
        sier Herren, Allhærs Gud.


Slik åpner dagens kapittel, og dette får meg til å tenke på Johannes, som ryddet vei for Jesus, vår frelser. 

Videre leser vi i dette kapitlet om både dom og frelse på Herrens dag. Og det var hva det var, når Jesus døde. Dom over synden, og frelse for oss som vendte om til Ham.

 6 Jeg, Herren, har ikke forandret meg,
        og dere, Jakobs sønner, er stadig de samme.
   
  7 Dere har helt siden fedrenes tid
        forlatt mine forskrifter og ikke holdt dem.
        Vend tilbake til meg,
        så skal jeg vende meg til dere,
        sier Herren, Allhærs Gud.


   17 Den dagen jeg gjør mitt verk,
        sier Herren, Allhærs Gud,
        skal de være min eiendom,
        og jeg vil være mild mot dem,
        likesom en mann er mild
        mot sin sønn som tjener ham.
   
 18 Da skal dere igjen se forskjell
        på rettferdige og ugudelige,
        på dem som dyrker Gud,
        og dem som ikke dyrker ham.


Dagens kapittel tar også opp viktigheten av tienden;

 10 Bring hele tienden til forrådshuset,
        så det kan finnes mat i mitt hus,
        og prøv meg på denne måten,
        sier Herren, Allhærs Gud.
        Da skal jeg åpne himmelens luker
        og øse ut over dere
        velsignelse i rikt mål.


Det er godt å tenke på at dette med frelsen handler om mer enn bare å ta imot (selv om det er første og viktigste skritt) Det handler også om et samarbeid mellom Gud og meg. Jeg har ansvar for å gjøre min del. Tienden er én av dem, å vise kjærlighet til mine medmennesker er én av dem, og være tro og elske Gud er én av dem.

I dag vil jeg takke deg Herre, for frelsen! Jeg vil takke deg for at Du ga oss Den Hellige Ånd som veileder og trøster. Vis meg Herre, hva jeg trenger å ta tak i denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar