fredag 14. september 2018

Mal 1

Dagens profetkapittel må jeg innrømme gjorde meg litt forvirret....  Den hadde en overskrift som sa "Jeg har deg kjær" Men hele kapitlet oser likevel av dom og klage over valgene de tok...

Jeg må innrømme at jeg i blant har blitt forvirret når jeg har lest i gamle testamentet, og sett hvem Gud er der. Vi møter jo mange dommer, og en Gud som er vred, og som straffer. Likevel har jeg også hele veien sett Guds omsorg og lengsel etter dem. Gud ville så gjerne lede dem på rett vei, en vei han visste var den beste for dem. Men de ville ikke...

Harmonerer all denne dommen og klagen med Guds kjærlighet? Jeg mener JA. Gud ER kjærlighet. Det tror jeg fortsatt på. 

Kan Gud bli skuffet og sint på meg? Jeg har hørt forkynt mange ganger at han ikke kan det, for når han ser på meg, så ser han JESUS. 
Det kan hende jeg tar feil, det vil nok noen påstå i alle fall :-) men jeg tror faktisk at Gud kan bli både skuffet å sint på meg. Det betyr ikke at hans kjærlighet går av og på. Den er konstant. Han elsker meg, og hans løfter for meg er evig. Likevel tror jeg at han kan bli både sint og skuffet. Da vil han veilede meg. 

Jeg er mamma til to sønner. Jeg elsker dem høyt. Jeg har blitt skuffet og sint på dem i blant, men aller mest er jeg stolt av dem. Veldig stolt. Min kjærlighet til dem ble ikke borte de gangene jeg kjente på skuffelse eller sinne. Jeg tenkte aldri at nå var de ikke mine sønner lenger. 

Jeg tror det er sånn med Gud. Jeg kan ha såret og skuffet Gud, likevel elsker han meg. Det tror jeg på. Herre, i dag ber jeg om hjelp til å leve det livet du ønsker for meg. For jeg vet at det er det beste livet jeg kan ha. Hjelp meg å SE det jeg trenger å se i eget liv. Hjelp meg å SE det jeg trenger å gjøre i din tjeneste. Hjelp meg å SE hvor jeg kan bidra med hjelp, trøst eller inspirasjon. 

 2 «Jeg har dere kjær,» sier Herren.
        Men dere spør: «Hvordan har du vist
        at du har oss kjær?»


Hjelp meg å se DEG og din kjærlighet, Herre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar