fredag 28. september 2018

Hag 2

I dagens kapittel er det som om Gud selv synger lovsang. Han  høres så glad og optimistisk ut :-)

 4 Men nå, vær frimodig og sterk, Serubabel!
        lyder ordet fra Herren.
        Vær frimodig, Josva, Jehosadaks sønn,
        du som er øversteprest!
        Vær frimodig, alt folk i landet!
        lyder ordet fra Herren.
        Gå og arbeid, for jeg er med dere!
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.


Jeg så for meg denne profeten som stod der og ropte ut disse glade ordene fra Gud. Jeg innrømmer at jeg et øyeblikk tenkte på om jeg ville trodd ham der og da? Men mens disse tankene kom, leste jeg videre;

 18 Legg merke til det som skjer fra denne dag og fremover, fra den 24. dagen i den niende måneden, fra den dag da grunnsteinen til Herrens tempel ble lagt! Legg merke til 19 om såkornet fremdeles er i kornkummen, og om vintreet og fikentreet, granatepletreet og oliventreet fremdeles er uten frukt.
        Fra i dag av vil jeg velsigne.


Jeg tror faktisk det er greit å tvile, dersom jeg tar vare på ordene for senere å "legge merke til" om alt dette stemmer. Man skal jo ikke sluke alt som blir sagt eller profetert i dag (Jeg stoler selvsagt på profetene i bibelen) Noen sier at man skal sjekke om det som blir sagt, stemmer med Ordet - og det er sant nok. Men det kan jo i blant bli som å lete etter nåla i høystakken. Det er liksom litt mer enn 5 sider kan du si :-D  Viktig å kjenne Ordet fra før da. 

Noe helt annet jeg tenkte på, da jeg leste disse glade Ordene fra Gud, var det vi hørte i går, fra Sefanja 3. Da var det ikke bare Guds glede over templet, eller over folket. Men over en enkeltperson. Se for deg at Gud jubler over deg som han har kjær.

17 Herren din Gud er hos deg,
        en helt som har makt til å frelse.
        Han gleder og fryder seg over deg
        og gir deg på ny sin kjærlighet.
        Han jubler over deg med fryd
   
 18 som på en høytidsdag.


Tenk, dette er også en side ved Gud. I dag vil jeg synge en takkebønn for akkurat dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar