onsdag 19. september 2018

Hab 3

Når jeg leste dagens profetkapittel, var min spontane tanke at denne profeten virkelig så alle sider ved Gud. Både den gode, omsorgsfulle, den skremmende, den mektige og den ikke så lett synlige... 

Han starter med en bønn hvor jeg igjen tenker på vår egen kirke;
  2 Herre, jeg hørte frasagn om deg
        og fikk ærefrykt for ditt verk, Herre.
        Gjenta det i vår egen tid,
        gjør det kjent før tiden er omme
!

Det var her jeg tenkte at Gud ikke var så synlig, og at vi lengter etter å se det igjen.

Profeten forteller om den mektige Gud som styrer hele jorden
 Hans herlighet dekker himmelen,
        jorden er full av hans pris.
   
  4 Glansen fra ham er som lyset,
        stråler går ut fra hans hånd.
        Hans makt er skjult i dem.

Profeten ser også at Gud kan være skremmende;
 16 Jeg hørte det, da skalv min kropp,
        og tennene klapret ved lyden.

Men han vet også at dette er frelsens Gud
  13 Du drar ut for å frelse ditt folk,
        for å frelse din salvede.

Profeten kjenner også glede og styrke gjennom sin tro på Gud. 
  18 Men jeg vil glede meg i Herren,
        juble over min frelses Gud.
   
 19 Herren Gud er min styrke.
        Han gir meg føtter som en hind
        og lar meg ferdes på høydene.

Det er spennende å se alle disse sidene av Gud. At Gud er mektig, beskriver ganske mye. Kongenes konge, den som har all makt. 
Jeg vet jeg bare forstår en liten bit. Men gjennom alt dette som virket skremmende på profeten, så visste han at du likevel er en Gud som fyller hjertet med glede og styrke. 
Jeg ber for dagen i dag, og for oppgavene som måtte komme. Takk at du er der sammen med meg, med styrke, glede og veileding. Jeg trenger det!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar