fredag 31. august 2018

Salme 143

Dagens salme er helt fantastisk. Anbefales på det varmeste å lese den i sin helhet. Gjerne høyt :-D Jeg tror mange vil kjenne seg igjen. Livet går jo som en berg og dalbane, mellom gode og vonde dager.

Jeg starter med overskriften, som absolutt er dagens håp og bønn; "Din gode Ånd skal lede meg"

David som får skussmålet "Mannen etter Guds hjerte" (Ap.gj.13;22) Men også han kjente på at han kom til kort...
 2 Stevn ikke meg, din tjener, for retten!
        For ingen som lever, er rettferdig for deg.


Og denne dagens kjente han seg ekstra kraftløs, og han setter ord på dette i flere av versene. Men han gjør mer enn å synge ut sin klage. Han velger bevisst å tenke på det gode Gud har gjort, og det tror jeg er nøkkelen til ny styrke. Det gir håp i det å minnes hvem Gud er, og hva han har gjort og kan gjøre.

 5 Jeg minnes gamle dager,
        jeg tenker på alle dine gjerninger
        og grunner på det verk du har gjort.
   
  6 Jeg rekker hendene ut mot deg,
        jeg lengter etter deg
        som jorden tørster etter vann. 
                                                      Sela


Jeg ber med David i dag, for jeg har samme lengsel;

 8 La meg høre om din miskunn om morgenen,
        for jeg setter min lit til deg!
        Lær meg å kjenne den vei jeg skal gå,
        for jeg løfter min sjel til deg.
   
  9 Fri meg fra mine fiender, Herre,
        jeg søker tilflukt hos deg!
   
 10 Lær meg å gjøre din vilje,
        for du er min Gud!
        Din gode Ånd skal lede meg
        på de jevne stier.

(Gjengitt 2021)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar