tirsdag 21. august 2018

Salme 141

"Herre, mine øye er vendt mot Deg"
Slik åpner dagens salme, og slik ønsker jeg å åpne dagen. Med øynene vendt mot Deg, Herre.

I dagens salme er det kveldsbønnen som lyder slik. 

En Davids-salme.
        Herre, jeg roper til deg.
        Skynd deg og hjelp meg!
        Lytt til min røst når jeg roper til deg!
   
  2 
La min bønn få gjelde som røkelse for deg,
        mine løftede hender som offer om kvelden.
(Dagens salme)


For David var Gud hele livet hans. 

7 Jeg priser Herren, som gir meg råd;
        ja, også om natten får jeg
        rettledning i mitt indre.
(salme 16)


 17 Men jeg vil synge om din makt
        og juble hver morgen over din trofasthet.
        For meg er du blitt en borg,
        en tilflukt på nødens dag.
(Salme 59)


 28 Min tunge skal tale om din rettferd
        og lovsynge deg
hele dagen. (Salme 35)


Når David ba Gud om hjelp, så handlet det ikke bare om hjelp fra farer utenfra, men også fra farer "innenfra"...
  3 Herre, sett vakt for min munn,
        vokt mine leppers dør!
   
  4 La meg ikke få lyst til noe ondt....

 8 Ja, Herre, mine øyne er vendt mot deg,
        jeg tar min tilflukt til deg.

        La ikke mitt liv forspilles!
   
  9 Bevar meg fra snaren de setter for meg,
        fra ugjerningsmennenes feller!


Dagens salme er også dagens bønn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar