torsdag 16. august 2018

Salme 140

Dagens salme overrasket meg litt. Den startet med denne bønnen;  

2 Fri meg fra onde mennesker, Herre,
        vern meg mot menn som gjør vold!
   
  3 De har onde tanker i hjertet
        og egger daglig til strid.
   
  4 De har kvasse tunger likesom slanger,
        under leppene har de ormegift. 

"Fra onde mennesker?" Du syntes kanskje jeg er sprø som ble overrasket over det... men det henger sammen med at jeg er alt for forsiktig med å tenke at noen er onde. Jeg er så rask til å tenke at det ligger mye bak som vi ikke kjenner til. Det andre jeg er overbevist om, er at det ikke er selve mennesket, men den onde som påvirker dem. Jeg sender adressen direkte til satan. 

David overrasker enda mer, når han i stede for å be for dem, ber dommen over dem, at deres onde planer skal ramme dem selv. 

Men så blir jeg litt forvirret igjen, midt i v.11 som jo er en del av denne rare bønnen;
 12 De som snakker ondt om andre,
        skal ikke få bli i landet.

Det er jo akkurat slike vers som gjør at jeg er så forsiktig? Å baksnakke bl.a. blir jo nevnt rett som det er. Ikke skal vi dømme heller... hm... 

Gud, her må du hjelpe meg litt.

Legg vinn på å snakke godt om andre!Når onde tanker om andre kommer, så hold kjeft....
MEN velg dine venner med omhu! Velg hvilke mennesker du omgås med. For du blir påvirket.
Derfor er bønnen til David rett. Hans bønn handler om å bli bevart. 
Onde mennesker finnes, dessverre. Mennesker som har tatt sine valg.... Hvilke valg vil du ta?

Jeg vil jo gjerne være der da, for de som har tatt dårlige valg...?

Det finnes mange dårlige valg som kan hjelpes. 
Men det finnes også de som har tatt sine bevisste dårlige valg, og som har valgt sin onde vei å gå...

Herre, jeg trenger fortsatt hjelp! Veiled meg Herre! 

Da fikk jeg verdens beste vers, i dagens salme. Den vil jeg aldri glemme! 

8 Herre Gud, min sterke frelser,
        du verner mitt hode på stridens dag
.


Jaaaaaa - så bra! Det er jo der det sitter. 
Sitter det i hjertet sier du? Vel, hjertet formes av det som skjer i hodet :-D

Dette minner meg om noe viktig Paulus skrev også, til Filipperne (4)

7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Herre, det blir min bønn i dag, ja også min takke bønn. Takk for dine løfter i Ordet om å bevare min hode :-D. min sterke frelser og Gud.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar