lørdag 11. august 2018

Salme 139

Dagens salme er elsket av mange. Den har også vært "min salme" i mange år. Så denne har jeg skrevet om, og plukket vers fra ofte. Jeg velger å legge ved en post fra bloggen min "Livet i Ordet" Her valgte jeg overskriften "Gud er trofast", og det vil jeg virkelig si er en tråd gjennom denne salmen.

Salmen forteller om at Gud er nær, uansett hvor jeg er eller hvordan jeg har det. 

Herre, du ransaker meg og kjenner meg.
   
  2 Om jeg sitter eller står, så vet du det,
        langt bortefra merker du mine tanker.
   
  3 Om jeg går eller ligger, ser du det,
        du kjenner alle mine veier.


Den forteller at Gud er der allerede før livet har begynt 

 16 Du så meg den gang jeg var et foster,
        i din bok ble alt skrevet opp;
        mine dager ble dannet
        før en eneste av dem var kommet.

Når jeg leser v.17-18, tenker jeg at Gud er med - ikke bare til jeg er ferdig med å telle alle hans undere, men når jeg er ferdig med hele livet her på jorden, og går over i det evige livet - hvor Gud er nærmere enn noen gang
    17 Gud, hvor høye dine tanker er,
        hvor veldig summen av dem!

 18 Vil jeg telle dem, er de talløse som sand,
        blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos deg.


Ja, ikke bare er han hos meg - men jeg er hos ham :-D Er det samme sak sier du? Det er faktisk ikke det... Det går an å være sammen, uten å være sammen.... være fraværende eller stå med ryggen til. Har du hørt uttrykket tosomhet? Tror faktisk det er en del kristne som opplever det med Gud. Gud er hos dem, men selv tar de seg ikke tid til å være hos Gud. 

David kjenner en stor kjærlighet til sin Gud, det er lett å forstå gjennom salmen. På slutten kjenner han på harme mot alt og alle som måtte motstandere av Gud og livet i ham (v.19-22) Han har en brennende iver for Gud. Men han er egentlig ikke mest opptatt av å dømme andre. Han ser viktigheten av å granske sitt eget hjerte som han virkelig lengter etter at skal være på Guds vei hele tiden. Hans bønn i slutten av salmen har jeg sitert flere ganger, for det er også min bønn

 23 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte,
        prøv meg og kjenn mine tanker.
   
 24 Se om jeg er på den onde vei,
        og led meg på evighetens vei.


Ja, det er min bønn i dag! I dag ber jeg også for alle kristne som opplever "tosomhet" med deg Gud. Åh måtte de søke deg og bli kjent med deg igjen! For det å være i ditt nærvær er så mye større enn å bare vite at du er nær. Også jeg vil søke deg mer. Ikke fordi det er noe jeg må, men fordi jeg kjenner at kjærligheten til deg vokser da. Jeg elsker, fordi du elsker meg først :-D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar