søndag 12. august 2018

Sak 3

Et spennende kapittel hos profeten Sakarja i dag. Gud går ham i forsvar når han anklages av Satan

Deretter lot han meg se øverstepresten Josva, som stod for Herrens engel, mens Satan stod på hans høyre side og førte klagemål mot ham.  2 Herren sa til Satan: «Måtte Herren vise deg til rette, Satan! Ja, måtte Herren som har utvalgt Jerusalem, vise deg til rette! Er ikke denne mann en brann, revet ut av ilden?»  3 Josva var kledd i skitne klær der han stod foran engelen.  4 Og engelen sa til dem som stod foran ham: «Ta de skitne klærne av ham!» Til Josva sa han: «Se, jeg tar bort din syndeskyld og vil kle deg i høytidsklær!»  5 Da sa jeg: «Sett en ren turban på hans hode!» Og de satte en ren turban på hans hode og tok på ham klærne, mens Herrens engel stod der. 

Og så får Josva høre det som for meg høres ut som en profeti om JESUS

 8 Hør nå, Josva, øversteprest!
        Du og dine embetsbrødre,
        som sitter foran deg,
        dere er varselmenn.
        For se, jeg lar min tjener Spire komme.
   
  9 Ja, på den stein jeg har lagt foran Josva,
        på denne ene stein med sju øyne
        risser jeg den innskrift som skal stå,
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.
        På en eneste dag vil jeg ta bort
        den skyld som hviler på dette landet.

   
 10 Den dagen, lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud,
        skal dere innby hverandre til gjestebud
        under vintre og fikentre.


Nå kan jeg ikke sammenligne meg med Josva. Det er helt umulig. Men en ting har vi felles. Når jeg står for tronen, så har også jeg fått helt nye klær, av Guds nåde! Renset i Jesu blod. Han er min forsvarer. Min frelser. Jeg kan ikke forstå det, men jeg kan få tro det. Jesus, jeg tror på deg! Takk for dagen i dag. Takk for din nåde. Takk for at jeg kan få hvile i deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar