fredag 3. august 2018

Sak 1

I dagens kapittel hører vi om Jerusalem som har vært i fangenskap i 70 år. Gud vil hjelpe dem tilbake til Jerusalem.

 16 Derfor sier Herren:
        I barmhjertighet vender jeg
        tilbake til Jerusalem.
        Der skal mitt hus bli bygd,
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud,
        og målesnor strekkes over Jerusalem.
   
 17 Rop ut på ny og si:
        Så sier Herren, Allhærs Gud:
        Enda en gang skal mine byer
        flyte over av det som godt er.
        Herren skal igjen ha medynk med Sion
        og velge ut Jerusalem enda en gang.


Jeg husker hvordan Gud med sorg i hjertet ga Jerusalem sin dom... og allerede før dommen ble fullbyrdet, hadde han frelsesplanen klar (Jer.29;10) 
Det var et vers som overrasket meg i dagens kapittel. Gud, som allerede før dommen hadde sorg i hjertet for sine barn, han har fortsatt medfølelse med dem. Det var ikke hans plan at de skulle lide så mye som de gjorde...

15 og stor er min harme
        mot de trygge hedningfolk,
        for mens jeg bare var litt harm,
        gjorde de ulykken større.


Takk for at du Herre, holdt din hånd om dem. På tross av deres utroskap, så var du trofast!
Herre, takk for din kjærlighet og trofasthet til oss. Den er ikke fortjent. Det kan vi heller aldri få til. Derfor sendte du Jesus, som åpnet veien for oss, til Deg!

 5 I kjærlighet har han,
        av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
        å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,
   
  6 til pris og ære for hans herlighet
        og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn.
   
  7 I ham har vi forløsningen
        som ble vunnet ved hans blod,
        tilgivelse for syndene.
        Så stor og rik er hans nåde

(Fra Ef.1)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar