onsdag 29. august 2018

Rut 3

Kjærlighetshistorie fra en annen tid og en helt annen kultur i dagens kapittel.

Det starter med kjærligheten fra en god svigermor som ønsker det beste for sin svigerdatter som har blitt enke.

1. No’omi, Ruts svigermor, sa til henne: «Min datter, jeg vil gjerne skaffe deg et hjem, så du kan få det godt! 

Boas var hennes løsningsmann som de kalte det. Det var hennes døde manns slektninger, som etter loven skulle gifte seg med enken. Naomi var bevisst på sitt valg. Boas ser ut til å være både snill, real og velstående. Han snakker varmt om Rut (v.8-13) og viser omsorg.

Jeg tenkte på at Jesus er min forløser, min redningsmann. Jesaja skriver i kap 63,16
  Men du, Herre, er vår far,
        fra gammel tid er ditt navn vår forløser.


Det er dagens takkebønn, at du Herre, er både FAR og redningsmann. Jeg legger denne dagen i dine hender. I dag vil jeg virkelig hvile i deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar