onsdag 1. august 2018

Neh 5

Dagens kapittel beskriver et opprør som tydeligvis var nødvendig. Noen trengte å våkne opp, og det var nødvendig å tenke nytt (v.6-8) Stormenn og forstandere var så opptatt av profitt og rettigheter at de ikke brydde seg om at det gikk hardt utover andre.... Heldigvis hadde de Nehemja, den gode lederen og stattholderen som gikk foran med et godt eksempel. Også han hadde rettigheter, men han lot ikke dem gå foran medmenneskelighet (v.18)

Når alle andre gjør det, så er det ofte greit - enda det ikke er det.... Kanskje disse lederne så på hverandre og tenkte slik? "Sånn er det bare, de andre gjør det også, det kan da ikke jeg no for....?"
Kanskje de til og med tenkte "De kan skylde seg selv, det er da ikke mitt ansvar..."
Kanskje noen tenkte at dette ikke var rett uten å våge å gjøre noe med det. For det ville fått konsekvenser. Konsekvenser som var for tøffe og møte?

Herre, hjelp meg å se når jeg trenger å gi, uten å forvente noe tilbake, og virkelig handle på det!
Gi meg mot til å våge å gå den rette veien, når det kanskje er motsatt av hva andre gjør...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar