lørdag 25. august 2018

Neh 10

Dagens kapittel gjør inntrykk. Hele folket mener alvor når de nå bestemmer seg for å følge sin Gud og være trofast. Ja, de skriver til og med under på en avtale om dette. 

 29 de sluttet seg til de fremste menn i landet og sverget dyrt og hellig at de ville følge Guds lov som var gitt ved Moses, Guds tjener. De ville holde alle budene fra Herren vår Gud, alle hans lover og forskrifter, og leve etter dem 

Den loven var mer enn de 10 bud... det er side opp og side ned i moseloven. Jeg er glad for at Jesus kom og gjorde det "enklere". Jeg måtte sette det i anførselstegn, for selv om den er enklere å huske, kan den faktisk være vanskelig nok i blant. 

36 «Mester, hvilket bud er det største i loven?» 37 Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. 38 Dette er det største og første bud. 39 Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40 På disse to bud hviler hele loven og profetene.» (Matt 22)

Til slutt i dagens kapittel dukket det opp en setning som fikk meg til å reflektere over min egen kirke;
 39 For både israelittene og levittene skal bringe de hellige gavene av korn, most og olje til disse rommene. Der står helligdommens kar, og der holder de til, både prestene som gjør tjeneste, og portvaktene og sangerne. Vi må ikke vanskjøtte vår Guds hus. 

Guds hus var så viktig for dem, virkelig hellig. Hvor viktig er det for deg og meg? Tror jeg tenkte litt ekstra på dette nå, fordi vi lengter etter en ny vekst i kirken. 
Hva er Guds kirke? Selve huset er bare et hus, om den ikke rommer Guds folk. Det er med andre ord menneskene som utgjør Guds kirke. TA VARE PÅ DEN!

 22 Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle. (Ef.1)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar