torsdag 30. august 2018

Neh 11

Dagens kapittel inneholder mest navn, for det fortelles hvor de forskjellige valgte å bosette seg etter at Jerusalem var blitt gjennomoppbygget. Mellom alle navnene, var det et par ting jeg festet meg ved.

2 Og folket gav lovord til de menn som var villige til å bosette seg i Jerusalem.

Dette vekket min nysgjerrighet. Først lurte jeg på om beundringen var fordi det var mange stormenn som valgte å bosette seg der (forteller det første verset) Men bibelkommentaren jeg bruker kunne fortelle ta det på denne tiden var et farefullt sted å bo. Så de var rett og slett modige menn som elsket byen sin :-)

Det neste jeg merket meg, var dette;

 22 Tilsynsmenn for levittene i Jerusalem var Ussi, sønn av Bani, sønn av Hasjabja, sønn av Mattanja, sønn av Mika, en av Asaf-sønnene, som sang under gudstjenesten i templet. 23 For kongen hadde gitt en forskrift om sangerne og fastsatt hva de skulle gjøre hver dag.

Det med sang er litt spennende, for jeg tror de aller fleste er enig i at sang har stor betydning. Også bibelen forteller det. Det jeg tenker på i dag, er hva slags sanger de hørte på, og om de klarte å finne sang og musikk som traff alle. Eller var det diskusjoner den gangen også, om hva som var bra og hva som ikke var bra? 

Herre, i dag vil jeg be for alle lovsangsleder. Ja, for alle sangledere for både barn, unge og eldre. Vi vet at sang og musikk har en stor plass i din kirke Herre! Så jeg ber om både beskyttelse og velsignelse over dem.

(Gjengitt i 2021)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar