lørdag 4. august 2018

Ap gj 20

Dagens kapittel forteller om et virkelig ekstraordinært under! Paulus holder en lang tale, for han skal reise dagen etter og har mye på hjertet. I vinduskarmen, i tredje etasje, sitter en ung gutt og sover. Han faller ned og dør... Paulus legger seg over ham og ber, og underet skjer (v.10) Tenk deg for et under!! Og selvsagt er det til stor trøst og glede for de som kan ta ham med seg hjem (v.12) Men vet du hva Paulus gjør etter dette underet? Han går inn og fortsetter å undervise (v.11)
Nå skal jeg ikke påstå at han fortsatte "som om ingenting hadde hendt" Det tror jeg så absolutt ikke. Men jeg er likevel imponert. Jeg ville vært i sjokk.... og antagelig ikke kunnet gjøre noe på lenge... Men Paulus hadde en klokkeklar tro på at dette er noe som "følger den som tror" Det var livet hans rett og slett.

Siste del av kapitlet beskriver en avskjedstale til Efesos. Det er en alvorstale om hvor viktig det er å ta vare på den undervisning de har fått, og være på vakt over for vranglære. De er også sorg når de hører talen, for de forstår at det er siste gang de ser Paulus som de er svært glad i. 

 28 Ta vare på dere selv og på hele den hjord som Den Hellige Ånd har satt dere som tilsynsmenn for. Vær hyrder for Guds menighet, som han vant ved sitt eget blod. 29 For jeg vet at når jeg har dratt bort, vil glupske ulver trenge inn hos dere, og de skåner ikke hjorden. 30 Og blant dere selv skal noen menn stå fram og fare med vrang lære for å trekke disiplene med seg. 31 Våk derfor og husk på at jeg natt og dag i tre år ikke holdt opp med å formane hver eneste en med tårer. 32 Og nå overgir jeg dere til Gud og hans nådeord, som kan oppbygge dere og gi dere arven sammen med alle dem som er blitt helliget.

Må jo si at ordene til Paulus er skremmende. Han sier jo egentlig her at faren ikke kommer utenfra - men innenfra. Om du forstår hva jeg mener? 
Det er ikke bare enkelt å finne fram heller, i alt virrvarr av meninger, teologier og undervisninger.... Vi trenger deg Herre, vi trenger Den Hellige Ånd som vår veileder! Den Hellige Ånds kraft og styrke. Det ber vi om i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar