tirsdag 14. august 2018

Åp 22

Så har vi kommet til siste kapittel i Åpenbaringen. Det er faktisk siste kapittel i bibelen, og her åpnes det med en beskrivelse av himmelen. Jeg måtte smile litt av meg selv, for jeg elsket starten av beskrivelsen - men plutselig ble det for mye.... Jeg ler igjen. Kan det blir for godt?

Men la meg ta starten først;
Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone.  2 Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene.

Snakk om næring!! Når den kommer direkte fra Gud, så er næringen så sterk at treet bærer frukt tolv ganger så ofte som her. Ja, næringen er så sterk at selve treet blir en vitaminbombe, legedom for folkene. 

Det var denne næringen som virkelig sang i hjertet mitt. For Gud er allerede nå en helsebot for kropp og sjel. Men her står vi virkelig så nære, og i så direktekontakt som vi aldri før har hatt. Bare å si HALLELUJA.

Det var fortsettelsen som ble litt ... mye :-D For næringen er så bra at jeg ikke en gang trenger natta å hvile på. Det hørtes nesten litt slitsomt ut.... men der blir man visst ikke det. HIMMEL - WOW

5 Natt skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal herske i all evighet.

Kjære Gud, jeg kjenner jeg blir rørt ved tanken på ditt sterke nærvær.

 6 Engelen sa til meg: «Disse ord er troverdige og sanne. Herren, den Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje.  7 Se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ord i denne boken.»

 14 Salige er de som vasker sine klær, så de får rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. 

 17 Ånden og bruden sier: «Kom!» Og den som hører dette, skal si: «Kom!» Den som tørster, skal komme, og den som vil, skal få livets vann for intet.

 21 Vår Herre Jesu Kristi nåde være med alle!


Salmen er skrevet av lekpredikanten og sangforfatteren Ole Brattekaas i 1895, 
og i dag blir dette min takkebønn



Ren og rettferdig,
himmelen verdig
er jeg i verdens Frelser alt nu.
Ordet forkynner
at mine synder
kommer han aldri mere i hu.
Å, jeg er frelst og salig fordi
Sønnen har gjort meg virkelig fri
fri ifra nøden,
dommen og døden,
amen, halleluja!



Lenge jeg tenkte
Gud ikke skjenkte
nåde til meg, så fattig på alt
Å måtte lide,
kjempe og stride
stod for mitt hjerte levende malt.
Men i min strid, min bedring og flid,
fantes det bare avmakt og død
Lammet har vunnet,
blodet har runnet,
amen, halleluja!



Å hvilken nåde
midt i all våde:
Kristus har kjøpt oss just som vi er!
Han måtte lide,
kjempe og stride,
Han måtte stå mot helvedes hær.
Nu er vi frie – hør og gi akt:
Synden på verdens Frelser er lagt!
Gud nu forkynner
nåde for synder,
amen, halleluja!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar