tirsdag 17. juli 2018

Nehemia 2

Dagens kapittel åpner med å fortelle om en Nehemia som sørger, men som også har pågangsmot midt oppi det vanskelige;

4 Kongen spurte: «Hva er det du ønsker?» Da bad jeg til himmelens Gud,  5 og jeg sa til kongen: «Om kongen så synes, og om du har godvilje for din tjener, så la meg få dra til Judea, til byen der mine fedre er gravlagt, så jeg kan bygge den opp igjen.»

Han får kongens godvilje, for Guds gode hånd var over Nehemja (v.8)

Jeg ser ham for meg, der han kommer inn i den ødelagte byen, hvordan sorgen overvelder ham, samtidig som han kjenner en lengsel etter å bygge den opp igjen. Helt sikkert har han en samtale med Gud der han står, både med og uten ord (v.13-15)

Han var alene der og da, men nå får han flere med seg;

 16 Forstanderne visste ikke hvor jeg hadde vært, eller hva jeg foretok meg. For jeg hadde ennå ikke nevnt noe om dette til jødene, verken til prestene eller stormennene, forstanderne eller de andre som hadde med arbeidet å gjøre. 17 Men nå sa jeg til dem: «Dere ser hvor dårlig det står til hos oss. Jerusalem ligger i ruiner, og portene er brent. Kom, la oss bygge opp igjen Jerusalems mur, så vi ikke lenger skal være til spott og spe.» 18 Så fortalte jeg dem hvordan min Gud hadde holdt sin gode hånd over meg, og hva kongen hadde sagt til meg. Da sa de: «Vi vil gå i gang med å bygge!» Og de tok fatt på det gode verket med full kraft.

Vi trenger begge deler - tid til å være alene og søke Gud, og tid til å stå styrket sammen. 

På slutten av kapitlet møter Nehemja motstand (og det kan vi visst alltid regne med...) men Nehemja står på, for han vet hvem han tror på!

 20 Da svarte jeg: «Himmelens Gud vil la det lykkes for oss. Vi som tjener ham, vil gå i gang med å bygge

Herre, jeg vil søke deg. Du og jeg - jeg vet, jeg trenger det! Alenetid med deg, der du kan vise meg veien videre. Ikke det at jeg bare står på stedet hvil uten å kunne handle. Nei - jeg er her jeg er, og akkurat her vil jeg tjene deg. Men jeg vil også be "Herre, vis meg veien videre når jeg trenger det! Vær tydelig når det er noe jeg trenger å se"
Jeg ber for denne nye høsten, som har nye oppgaver. Jeg ber for vår kirke, og jeg ber for vår barnehage! Måtte det bli en rik høst, og måtte du styrke oss gjennom det vi møter, av både trøbbel og velsignelse!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar