onsdag 25. juli 2018

Nahum 2

Jeg måtte lese litt om Nahum, for det var litt vanskelig å følge ham i dagens kapittel. Fra glede til dom liksom... 

Se, den som bringer gledesbud,
        kommer løpende over fjell
        med budskap om fred.


14 Se, jeg skal komme over deg,
        lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud.
        Jeg lar dine vogner gå opp i røk;
        dine ungløver skal dø for sverd,
        og ditt bytte vil jeg utrydde fra jorden.


Så viser det seg at det handlet om begge deler. Guds beskyttende og velsignende hånd over Israel, og Guds dom over de som levde som røvere og tilba avguder... Israel hadde visst tøffe tider på den tiden. Jeg la merke til ett vers som også fikk fram smilet mitt. Guds løfte hadde de, men også hans forventning til dem.

 Hold dine høytider, Juda,
        og innfri dine løfter!

 2 Når en som vil drive deg bort,
        rykker fram imot deg,
        hold da vakt i borgen,
        og hold utkikk langs veien.
        Spenn beltet fast om livet,
        ta deg sammen og vær sterk!
   
  3 – Herren skal gjenreise Jakobs storhet
        og Israels velde.


Teamwork - det er hva det er. Gud og jeg, hånd i hånd.
Herre, takk for at du holder din hånd om meg, samtidig som du sender meg ut på oppdrag. Jeg trenger å finne min styrke, virkelig se hvem jeg er I DEG. Og handle på det :-D Kjenner jeg er litt spent for høsten som ligger foran. Både med tanke på familie, kirke og arbeid. Og kanskje andre ting Du har planlagt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar