lørdag 14. juli 2018

Mika 7

"Klage og håp" er overskriften på dagens kapittel. Og de er absolutt beskrivende for kapitlet. For midt i det vanskelige vet profeten hvem han kan sette sin lit til. Han mister ikke motet.

Ve meg! Det har gått meg slik
        som når en høster inn frukt
        og driver med ettersanking av druer:
        Det er ingen druer å spise,
        ikke en fiken jeg har lyst på.

 7 Men jeg vil speide etter Herren,
        vente på Gud som frelser meg.
        Min Gud vil høre meg!
 

8 Gled deg ikke over meg, min fiende,
        for faller jeg, står jeg atter opp.
        Og sitter jeg i mørke, er Herren mitt lys.

Må si jeg har blitt begeistret for profeten Mika. Han avslutter boken sin slik;

18 Hvem er en Gud som du,
        som tar bort skyld og tilgir synd
        for resten av sitt eget folk?
        Han holder ikke evig fast på vreden,
        for han vil gjerne vise miskunn.
   
 19 
Herren skal igjen
        vise barmhjertighet mot oss
        og trå våre misgjerninger under fot.
        Du skal kaste alle våre synder
        ned i havets dyp
.

Stor er Du Gud, midt oppi det vanskelige. Stor er Du Gud midt oppi det fantastiske. DU ER STOR. Det vil jeg reflektere over og takke for i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar