mandag 30. juli 2018

Ap gj 19

I dagens kapittel skjer det noe spesielt som fikk tankene mine til å reflektere litt ekstra....
Det starter med Paulus, som virkelig hadde en sterk kraft med seg;

11 Gud lot helt uvanlige under skje ved Paulus’ hender. 12 Det hendte til og med at folk tok tørklær og arbeidstøy som han hadde brukt, og la på de syke. Da slapp sykdommen taket

Andre ville gjerne ha det samme, og de prøvde å bare bruke navnet Jesus - men de hadde ingen kraft med seg (v.14-15)

Det er litt skremmende, men jeg får inntrykk av at disse gjorde det for egen vinning og ære, uten å ha Jesus i hjertet. Så det handlet ikke bare om fravær av ånd og kraft. 

Det var noen andre som også var uten ånd og kraft, men de holdt heller ikke på med ting for egen vinning, tvert imot var de åpne når Paulus underviste dem, og de mottok Den Hellige Ånd (v.2-7)

I første Kor.2 skriver Paulus;

4 Jeg la ikke fram mitt ord og mitt budskap med overtalende argumenter og visdomslære, men med Ånd og kraft som bevis.  5 For jeg ville ikke at deres tro skulle bygge på menneskelig visdom, men på Guds kraft.

Herre, jeg ber om at jeg må få være like åpen og mottagelig som mennene i v.2-7. Også i dag vil jeg be for våre ledere, at de skal være mottagelige for denne kraften som er alfa og omega. Vi kan intet gjøre uten Deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar