søndag 17. januar 2016

2.Sam 21

En annen tid, en annen kultur og samme Gud? Jeg stilte spørsmålstegn, men egentlig er det bare et forundringstegn. For Gud ER den samme. Det er bare det at jeg ikke helt kjenner ham igjen i det gamle testamentet. Det er ikke fordi han er annerledes. Det er fordi jeg ikke kjenner ham helt. Og hvem kan egentlig det? Kjenne ham HELT?

Men hver dag kan jeg lære noe nytt om ham. Hver dag kan jeg forstå en liten bit. Hver dag kan jeg revurdere noen tanker jeg hadde om ham. En ting er i alle fall sikkert. Han er GUD og jeg TROR på Ham.

I dag ble det mer historie fra gamle dager. Kong David opplevde tre år med hungersnød, og som grunn blir det nevnt en synd kong Saul gjorde i sin tid. Han drepte noen han ikke skulle han drept. Og vet du hva løsningen på det ble....? Jo 7 uskyldige menn av Sauls etterkommere måtte ofres...?! Syntes jeg ser dem for meg der de står og blir slaktet ned i tur og orden. Stakkars den siste...

Det er en kvinne som sørger over dem alle, og som sitter og passer på de døde dag og natt. Da viser kong David omsorg og begraver dem alle. Også står det at DA hørte Gud igjen deres bønner. Det var dette som forundret meg.

Men mens jeg skrev dette gikk det plutselig opp for meg at dette er en side ved Gud jeg likevel kjenner men ikke forstår. Noen måtte dø for Sauls synder, som Jesus måtte dø for våre. Mennene som døde var ikke uten synd, men de var jo uten skyld. Jesus derimot kom fra himmelens rike til jordens fattigdom, døde for oss enda han var både skyldfri og uten synd.

Må vel også nevne at det ikke var Gud som krevde disse 7 menn, det var faktisk folket i Giboa der Saul hadde syndet, som krevde det. Det var dette med at "da hørte Gud dem igjen" som forundret meg.

Spennende med Ordet! Får tanker og følelser i sving, bygger og forundrer, leger og gleder - og utfordrer! I just love it :-D

(refleksjoner fra 2019 her)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar