torsdag 4. juni 2020

Ord 19

Fra dagens kloke ord av Salomo, velger jeg ut disse;

1 Bedre å være fattig og hel i sin ferd
enn å være en dåre som taler løgn. 
2 Selv iver er nytteløs når vettet mangler,
og den som har hastverk, trår feil.


3 Mannens dumhet fører ham til fall,
men i sitt hjerte er han bitter på Herren.

Å skylde på andre... eller å skylde på Gud... Er nok ikke bare noen få som har opplevd det, sant?

11 Klokskap gjør mennesket langmodig,
å bære over med urett
er en pryd for mannen.

Underlig sagt, ikke sant? At det å bære over med urett, er en pryd for mannen...?
Nå tror jeg ikke det er meningen at man skal godta alt. For det skal man absolutt ikke. 
Likevel tror jeg at det å bære over med utett som er gjort i mot meg, i blant kan ha bedre frukt enn det å kjempe for sin rett hele tiden. 
Jesus sa bl.a. "Om noen slår deg, så vend det andre kinnet til" (Nå syntes jeg det var å ta hardt i, men jeg forstår hva han mener. Det handler om å svelge stoltheten i blant, sant?
Enda sterkere blir budskapet, når Jesus sier vi skal elske våre fiender. Det handler heller ikke om å godta alt - men om vil elsker noen som ikke fortjener det, så kan det skje et under :-D Og DA kan man snakke om pryd. Jeg trenger nok overnaturlig hjelp til sånt...  Jeg har tro på det!

17 Den som hjelper en stakkar, låner til Herren,
og Herren gir ham igjen for hans velgjerning.

Forteller litt om hvem Gud er også dette :-D En barmhjertig Gud som har kjærlighet og omsorg som tema nr.1

15. Latskap gjør at en synker i dvale, 
og den som er doven, må sulte.

24 Den late stikker hånden i fatet,
men får den ikke opp til munnen engang. 

Morsomt sagt da :-D Da er du lat altså (leer)


Herre, må du hjelpe meg så jeg alltid er raus mot andre. Ikke bare mot de som måtte fortjene det. Du som til og med sa jeg skulle elske mine fiender... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar