mandag 25. mai 2020

Salme 58 og 59

Det er så fantastisk å lese Davids salmer. Han virker så ærlig i sine beskrivelser, og kommer til Gud med alt som ligger ham på hjertet. Mye av det David beskriver, kjenner jeg igjen. Men jeg hadde nok ikke bedt den samme bønnen... Vi bærer våre følelser forskjellig, sant?

I den første salmen er David tydelig sint, og det gir han uttrykk for også. 

 2 Taler dere virkelig rett,
        dere mektige menn?
        Dømmer dere menneskene rettferdig?
   
  3 Nei, med vilje gjør dere urett på jorden,
        med hendene baner dere vei for vold.
   
  4 De onde har vendt seg bort fra Gud


Det her er utgangspunktet, så han har jo absolutt rett i å være sint. Når han ber, ser jeg ham for meg der han raser;

 7 Gud, slå tennene ut i deres munn,
        bryt løvenes tanngard i stykker, Herre!
   
  8 La dem bli borte som rennende vann!
        La dem bare spenne buen
        – pilene er uten kraft.
   
  9 La dem bli lik sneglen
        som løses opp i slim der den kryper


Må innrømme at jeg ler, samtidig som jeg syntes det er fantastisk at David er 100% seg selv, også når han står foran Guds trone :-D

I den neste salmen er det en annen følelse David kjemper med. Han er truet på livet og er virkelig redd

2 Fri meg, Gud, fra mine fiender,
        vern meg mot dem som angriper meg!
   
  3 Fri meg fra folk som farer med ondskap,
        og frels meg fra drapsmenn!
   
  4 For se, de ligger og lurer på meg,
        sterke menn går til strid imot meg.
        Uten at jeg har forbrutt meg, Herre,
   
  5 uten at jeg har synd eller skyld,
        stormer de fram og fylker seg til strid.
        Våkn opp, kom til meg – og se!
   
  6 Herre, Allhærs Gud,
        du er jo Israels Gud.


Også dette beskriver han ærlig. Samtidig har han lært seg noe viktig; han finner styrke i sin tro, og i erfaringene av at Gud er der for ham.

 15 De kommer igjen hver kveld;
        da hyler de som hunder
        og farer omkring i byen.
   
 16 De streifer om for å finne mat,
        og knurrer når de ikke blir mette.
   
 17 Men jeg vil synge om din makt
        og juble hver morgen over din trofasthet.
        For meg er du blitt en borg,
        en tilflukt på nødens dag.
   
 18 Jeg vil synge for deg, min styrke;
        for Gud er min faste borg,
        min Gud som viser miskunn.


Og disse ordene vi også jeg be i dag. Jeg er så takknemlig for David og alt han har delt! Tenkt at vi i dag, flere tusen år senere, kan finne styrke og trøst i ordene han delte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar