lørdag 30. mai 2020

Ord 18

Fra dagens kloke ord av kong Salomo, velger jeg ut disse;


 8 Baktalerens ord er som lekre retter,
        de synker ned i kroppen.

Alle er enige om at det å baktale er ille. Det skal vi ikke gjøre. Likevel tror jeg de aller fleste har falt i den fella mer enn én gang... Hvorfor smaker de i blant som lekre retter? De pirrer nysgjerrigheten og får meg til å lytte (eller dele...) Men det hender også at det gjør vondt. Jeg får medlidenhet med den som får gjennomgå, og jeg tenker "Hva sier disse baktalerne om meg når jeg ikke hører...?"
De "lekre rettene" synker ned i kroppen - og blir tungt som bly.

     9 Den som er lat i sitt arbeid,
        er en bror av ham som ødelegger.

    10 Herrens navn er et festningstårn,
        den rettferdige løper dit og blir berget.
    11 Den rikes gods er hans faste borg,
        i hans tanke er det som en kneisende mur.

Hvilket festningsverk velger jeg? Noen ganger velger vi uten å være klar over hva vi har valgt... Ta et bevisst valg!

    12 Før mannen faller, er han stolt i hjertet,
        forut for ære går ydmykhet.

14 Motet holder mannen oppe i sykdom,
        men motløshet, hvem kan bære den?

    15 Den kloke skaffer seg kunnskap,
        de vise legger vinn på å høre og lære.

 19 Når en bror har lidd urett,
        er han verre å vinne enn en festning;
        å trette med ham er som bom for en borg.

Å møte motgang som er fortjent, er vanskelig nok å bære. Men å lide urett... bli urettferdig behandlet eller til og med bli beskyldt for noe du ikke har gjort?
Det er ikke alle sår som er like lette å lege, men for Gud er alt mulig. Det ER mulig.

  21 Tungen har makt over død og liv,
        og de som gjerne bruker den, får nyte dens frukt.

Dette verset har mange fått erfare.... også her er det lurt å ta noen bevisste valg. Det er bare det at tungen i blant flyr fortere enn tankene. På en måte..

    22 Den som finner en kone, finner lykken;
        han har fått velvilje hos Herren.

:-D Hva med den som finner en mann...? :-D 
Vel, vi har vel erfart at det ikke alltid er lykke, eller...?
Må jo le da, av at kongen som skrev disse ordene, fant lykken 1000 ganger :-D
Joda, det er jo en lykke å være to, som regel.

 24 Det kan gå galt med en mann som har venner,
        men det fins venner mer trofaste enn en bror.

Sant det. Lykkelig er den som har gode venner, også i familien. Jeg er velsigna!

Kong Salomo er som vanlig innom mange spredte temaer. Det jeg vil reflektere over i dag, er å veie mine ord (v.21), samle på det som gir håp (v.14), og takke for venner og familie (v.24)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar