lørdag 16. mai 2020

Jer 51

Nest siste kapittel i denne profetboken. Gjennom mange kapitler i starten, hørte vi om hvordan Babylon ville bli redningen for Israel, til tross for at de var fienden som inntok landet... Det å bli igjen i Israel den gangen, ville endt med døden. 
Men allerede da lovet Gud at når 70 år var gått, ville Han igjen redde Israel fra Babylon. 

Det er hva Jeremia beskriver i dagens kapittel. Nå er det Babylon som møter sin dom for det de har gjort, både mot templet og mot Israel. Jeg har plukket ut disse versene som er med på å beskrive dette budskapet. Det beskriver også hvem Gud er. Riktignok en hevner.. men også en sterk, skapende og beskyttende leder. En Gud som LEVER (v.19)

  5 Israel og Juda er ikke blitt som enker,
        forlatt av sin Gud, Herren, Allhærs Gud,
        enda deres land er fullt av skyld
        mot Israels Hellige.
     6 Flykt fra Babylon, berg dere alle!
        Mist ikke livet når byen får sin straff.
        Dette er hevnens tid for Herren;
        han gir dem igjen for det de har gjort.

Hver gullsmed må skamme seg
        over sine gudebilder,
        hans støpte bilder er løgn,
        det er ikke ånd i dem.
    18 Gagnløse er de, et verk som spottes,
        i regnskapsstunden er det ute med dem.
    19 Slik er ikke han som er Jakobs del,
        for det er han som skaper alt.
        Israel er hans egen stamme,
        Herren, Allhærs Gud, er hans navn.

49 Babylon må falle
        til hevn for de drepte i Israel,
        likesom folk over hele jorden
        ble drept og falt for Babylons skyld.
    50 Dere som kom unna sverdet,
        dra bort, bli ikke stående her!
        Kom Herren i hu i landet langt borte
        og ha omtanke for Jerusalem!
    51 «Vi skammet oss,
        for vi fikk høre spottord,
        skamrødmen dekket vårt ansikt;
        for fremmede har trengt inn
        i helligdommen, Herrens hus.»
    52 Derfor skal dager komme, sier Herren,
        da jeg hjemsøker Babylonia...


Gud, du er stor og mektig. Når jeg leser i gamle testamentet om alle mirakler og alle dommer du har gjort, da innser jeg at jeg bare kjenner en bitteliten del av hvem du er. 
Men jeg vil takke deg for det jeg har sett. Takk for det du har vist meg, og som du fortsatt viser meg dag for dag. Du er min Far, og jeg er så takknemlig for å få være barn av deg!
Dagens kapittel handler om dom, men det handler enda mer om frelse og gjenopprettelse av ditt folk, dine barn som tilhørte deg. 
Tenk at du i dag vil være Far for alle folk. Som Johannes sier i sitt første kapittel; "Alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn" JESUS

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar