onsdag 6. mai 2020

Jer 49

Også dagens kapittel fra profeten er full av dommer. Det er både tungt og vondt å lese, og jeg vet ikke helt hva jeg skal hente fram eller lære gjennom den.
Jeg tenkte på Jeremia, og oppgaven han trofast gjennomførte. Det kan ikke ha vært lett! Jeg tror ikke det var så lett å høre budskapet heller. 

Hva ville Jeremia ropt i dag? "Det som heretter skal skje...Vær forberedt på... osv" Skremmende ting skjer jo i dag også, enten noen har ropt ut om dem eller ikke. (Vel, vi har noen som roper om Guds dommer i etterkant av katastrofer - men de er ikke akkurat profeter. Tvert imot (blæh)

Også Jesus forberedte oss på at vanskelig og tøffe tider ville komme (Mark 13 og Luk 21) Både i form av krig og katastrofer, men også i form av forfølgelser og lidelser. 
Men så har han også lovet å være med oss hver dag, gjennom alt vi møter.


En av utfordringene Jesus ga, når han snakket om fremtiden, var å være våkne. For mange vil bli ført vil... akkurat det er litt skremmende. Hvem velger jeg å lytte til? Og hvem har de rette svarene? 
Det jeg har trøstet meg med (midt i all forvirringen av mange røster og meninger) er at Gud er tydelig når han virkelig vil si noe. Det er i alle fall erfaringen jeg får gjennom å lese Ordet. Og det beste av alt; Gud har gitt oss Den Hellige Ånd som veileder. Så Gud selv leder oss.
Hvorfor er det da så mange ulike meninger og ståsteder...? 

Nå vandrer jeg litt i mine refleksjoner kanskje... men ett av svarene er jo at vi tolker så ulikt det vi ser og hører. Vi kan høre det samme budskapet, men oppfatte det på helt ulike vis. Så hva er rett og hva er galt? Hvem har rett og hvem tar feil?

Jeg tror at det viktigste vi kan gjøre, er å granske skriftene. Rett og slett gå til kilden! Jeg har lyst til å avslutte med et Ord fra åpenbaringen;

20. Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg. 21. Den som seirer, ham vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, likesom jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone. 22. Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!


Herre, takk for at Du vil holde måltid med meg :-) Det opplever jeg bl.a at vi har disse morgenene. Ditt Ord og jeg. Herre, måtte mitt øre være åpent for hva Du har å si for dagen i dag. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar