onsdag 15. april 2020

Ord 12

Kong Salomo fortsetter med sine visdomsord i dagens kapittel. Hans poesi er mange sammenligninger mellom gode og dårlige valg. Her er både alvor og humor vil jeg si. Jeg velger ut disse versene i dag;

4. Dyktig kvinne er en krone for sin mann, 
udugelig kone er som verk i hans ben.

 9. Bedre å arbeide for sitt brød uten ære 
enn å spille storkar og mangle mat.

 11. Den som dyrker sin jord, kan spise seg mett; 
den som jager etter tomhet, er tankeløs.

 18. Tankeløs tale stikker som sverd, 
men vismenn har legedom på tungen.

 23. En klok mann skjuler det han vet, 
den tåpelige roper ut sin dumhet. 

24. Den som er flittig med hånden, får styre, 
men slapphet gjør mannen til trell. 

25. Bekymring gjør mannen tung om hjertet, 
men gode ord gjør ham glad.


Ordene jeg legger mest vekt på i dag, er fra v.18 og 25 "Legedom i tungen" og "gode ord gjør ham glad" Ordene vi sier til hverandre, eller til oss selv, har stor betydning. I Ord.18 sier Salomo "Tungen har makt over død og liv,
        og de som gjerne bruker den, får nyte dens frukt."

Herre, i dag vil jeg be om hjelp til å velge de gode ordene. Først og fremst i samtale med andre, men også i mine egne tanker om meg selv... Jeg kom på et løfte jeg ofte griper tak i når tankene surrer som verst. Det finner jeg i Fil.4;4

 4 Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere!  5 La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær!  6 Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takk!  7 Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar