lørdag 11. april 2020

Jer 42

I dagens kapittel kommer de til profeten og ber om forbønn;

1. Da kom alle hærførerne og Johanan, Kareahs sønn, og Asarja, Hosjajas sønn, og hele folket, både høy og lav, 2. og sa til profeten Jeremia: «La oss få komme til deg med vår ydmyke bønn. Be for oss til Herren din Gud, for alle som er igjen. Som du ser oss her, er vi jo bare noen få igjen av mange. 3. Be om at Herren din Gud vil fortelle oss hvilken vei vi skal gå, og hva vi skal gjøre.»

Det at forhenget i templet revnet da Jesus døde på korset for vår skyld - det får en ekstra mening i dag. Den gangen var det bare noen få som kunne ha den nære relasjonen til Gud. De trengte en mellommann. Men når Jesus ble vår mellommann, da ble veien åpen for alle som søker Ham. 

Ef.3 sier;
11. Dette var Guds forsett fra evighet, det han har fullført i Kristus Jesus, vår Herre. 12. I ham har vi frimodighet, og i troen på ham kan vi komme fram for Gud med tillit.

Jeremia ba for dem, og svaret de fikk var å ikke være redde Gud ville ta vare på dem. Men det var ett vilkår; de måtte ikke flykte til Egypt (v.14-17)... En av grunnene til at dette var et vilkår (tror jeg) var at det å bli værende virket skremmende. Egypt ville antagelig se tryggere ut. Men Gud visste hva som var best for dem

Så sier Herren, Israels Gud, som dere sendte meg til for at deres ydmyke bønn kunne komme fram for ham: 10. Dersom dere blir her i landet, vil jeg bygge dere opp og ikke rive ned, plante dere og ikke rykke opp. Jeg er full av sorg over den ulykken jeg har ført over dere. 11. Frykt ikke babylonerkongen, som dere nå er redde for. Frykt ham ikke! lyder ordet fra Herren. For jeg er med dere; jeg vil berge dere og fri dere ut av hendene på ham. 12. Jeg skal vise dere barmhjertighet, så han forbarmer seg over dere og lar dere komme tilbake til deres eget land. 

Vi feirer påske nå, den viktigste feiringen i året. Så i dag vil jeg først og fremst takke for at veien er åpen - direkte fra mitt hjerte til Ditt hjerte Gud. Når jeg søker deg, enten med ord eller et stille hjerte - så er du ved min side. Du hører vår bønn. Herre, jeg ber for denne dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar