torsdag 2. april 2020

Ef 1

Dagens kapittel er en av mine favoritter. Hele brevet egentlig, men spesielt dette første kapitlet. Det blir nok mye sitat i dag, for her er det nesten vanskelig å velge ut hva jeg ikke trenger å ta med. Les og nyt, med takknemlighet i hjertet :-)

3 Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far,
han som i Kristus har velsignet oss
med all Åndens velsignelse i himmelen. 
4 I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt,
så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt. 

5 I kjærlighet har han,
av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus, 
6 til pris og ære for hans herlighet
og for den nåde han gav oss i sin elskede Sønn. 

7 I ham har vi forløsningen
som ble vunnet ved hans blod,
tilgivelse for syndene.
Så stor og rik er hans nåde, 
8 som han i rikt mål har latt oss få.
Slik gav han oss all visdom og innsikt, 
9 da han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet,
den frie beslutning han hadde fattet 
10 om å fullføre sin frelsesplan når tiden var inne:
å sammenfatte alt i Kristus, alt i himmel og på jord. 

11 I ham har vi også fått del i arven,
vi som på forhånd var bestemt til det
etter Guds forsett,
han som gjennomfører alle ting
etter sin plan og vilje. 

12 Slik skulle vi være til pris og ære for hans herlighet,
vi som alt nå har satt vårt håp til Kristus.
13 I ham er også dere kommet til tro
da dere hørte sannhetens ord,
evangeliet om deres frelse.
I ham er dere blitt merket med et segl,
Den Hellige Ånd som var lovt, 
14 og som er pantet på vår arv,
inntil forløsningen kommer for Guds folk,
til pris og ære for hans herlighet.

Det er til og med formet i poesi - og er virkelig til å bli rørt og glad av!

Men kapitlet fortsetter minst like sterkt. Og denne bønnen som formes her, har jeg sitert ofte! For dette er en bønn som må gjentas om og om igjen. Stadig trenger jeg fornyelse og påminnelse.

17. Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18. Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19. og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. 

Og helt til slutt dette fantastiske løftet;
22. Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23. som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.

Herre, i dag vil jeg spesielt takke for dette siste løftet. Alt er lagt under dine føtter (Du har kontrollen - hodet over alle ting) og kirken er ditt legeme. Du som fyller alt i alle - du er i meg. Jeg må innrømme at jeg i blant glemmer det. Jeg blir så opptatt av min egen uro eller bekymring at jeg ikke helt ser. Men så er du der - i meg - og gir mitt hjertes øye lys. Igjen og igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar