tirsdag 31. mars 2020

Ord 9

Dagens Ord har overskriften; "Visdom og dårskap innbyr til måltid" Så er det opp til oss da, og velge hvilket måltid vi vil delta i :-)

Visdommen roper;
 4 «Den uerfarne kan vende seg hit.»
        Og til den som er tankeløs, sier hun:
   
  5 «Kom og spis av min mat,
        og drikk av den vin jeg har blandet.
   
  6 La tankeløsheten fare, så skal dere få leve,
        gå fram på fornuftens vei!»

9 Lær den vise, så blir han visere,
        undervis den rettferdige,
        så øker han sin kunnskap.
   
 10 Frykt for Herren er opphav til visdom,
        å kjenne Den Hellige er forstand.
   
 11 Jeg vil gi deg mange dager,
        flere leveår skal du få.


Og dårskapen roper;
    16 «Den uerfarne kan vende seg hit.»
        Og til den som er tankeløs, sier hun:
   
 17 «Stjålet vann smaker godt,
        og herlig er maten som en spiser i smug.»
   
 18 Men han skjønner ikke
        at dødninger holder til der,
        at de som gjester henne,
        går til dødsrikets dyp.


Burde ikke være så vanskelig å velge :-) men valgene kommer så fort, og noen ganger rekker jeg nesten ikke å tenke før jeg har handlet. Jeg må innrømme at jeg i blant holder måltid med visdommen, og i blant ramler jeg også innom dårskapen... 

Jeg liker ordet "Frykt for Herren er opphav til visdom, å kjenne Den Hellige er forstand" Jeg tror det begynner der. Min veileder og frelser.
Herre, takk for at Du er ved min side, og hjelper meg å velge rett. I blant trår jeg feil, men også da vil du være ved min side og lede meg på rett vei igjen. 

Salme 25 sier;
 14 Herren har fortrolig samfunn
        med dem som frykter ham,
        i pakten med ham får de rettledning.
   
 15 Jeg vender alltid mine øyne mot Herren,
        for han drar mine føtter ut av garnet.

 21 La oppriktighet og rettsinn verne meg, Herre,
        for jeg setter mitt håp til deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar