tirsdag 10. mars 2020

Ord 7

1 Min sønn, ta vare på mine ord,
gjem mine bud i ditt sinn!
2 Ta vare på budene, så skal du leve,
bevar min lære som din øyensten! 
3 Bind dem fast til dine fingrer,
og skriv dem på ditt hjertes tavle! 

Slik åpner dagen kapittel. Kong Salomo vet at det er liv i Ordet fra Gud. Ta vare på budene - det handler om mer enn regler tenker jeg. Det er min erfaring. Å ta vare på Ordet gir liv.


Salomo beskriver også motsatsen... ved å fortelle om en ung mann som lar seg lokke inn på farlige veier.

I starten fikk meg medfølelse for kvinnen (selv om det her handlet om mannen) For mange av de som selger seg selv, er tvunget til det. Enten pga fattigdom, eller det er kulturbetinget. Mange i dag er stjålet som slaver og tvinges til prostitusjon. Vi trenger virkelig å be for dem!

Men dagens Ord handler ikke om disse kvinnene. Det handler om å la seg lokke av falske ord... 

13 Så tar hun fatt i ham, kysser ham
og sier til ham med freidig mine:
14 «Jeg skulle bringe et måltidsoffer,
og nå har jeg innfridd mine løfter.
15 Så gikk jeg ut for å møte deg,
jeg lette etter deg og fant deg.
16 Jeg har lagt tepper på min seng,
fargerikt lin fra Egypt,
17 og over mitt leie har jeg strødd

myrra, aloë og kanel.

han ligner fuglen som flyr i snaren
og ikke skjønner at det gjelder livet.

24 Så hør nå på meg, mine barn,
lytt til ordene fra min munn!
25 La deg ikke lokke til å velge
den fremmede kvinnes veier,

forvill deg ikke inn på hennes stier!
26 For mange har hun gitt banesår,
tallrike er de hun har felt.
27 Det går veier til dødsriket fra hennes hus,

de fører til dødens mørke rom. 

Dette handler ikke først og fremst om hor. 
Det handler om å la seg lokke til det som ikke er rett. 
Eller la seg lure... Ordene hennes var fine, men de var falske

Herre, det er stort at du er en tilgivende og nådig Far. Men du er mer enn det. Du er en Far som vil beskytte og lede rett - fordi du vet at det er det beste livet for meg. Herre, vær med meg i dag gjennom valgene jeg tar. 
Jeg ber for de som står på valg, og som bærer på fristelser de vet fører galt av sted. Gi dem styrke til å ta det rette valget. For det handler ikke først og fremst om hva som er forbudt. Det handler om hva som gir LIV.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar