søndag 22. mars 2020

Mark 14

1. Det var nå bare to dager igjen til påske og de usyrede brøds høytid. Overprestene og de skriftlærde søkte etter en utvei til å gripe ham med list og få ham drept. 2. «Men ikke på høytiden,» sa de, «ellers blir det oppstyr blant folket.»

Jeg syntes det er så sterk å lese i dagens kapittel, hvordan de ville prøve å unngå at det skulle skje i høytiden. De la onde planer, uten å vite at akkurat dette var en del av Guds plan. Og for at de virkelig skulle forstå at det var akkurat det, skjedde det nettopp i høytiden. Slik GUD bestemte (v.49) Men de forstod det ikke... De var alt for opptatt av sine egne opprørte tanker.

12. På den første dag i de usyrede brøds høytid, da påskelammet ble slaktet, spurte disiplene ham: «Hvor vil du vi skal gå og gjøre i stand til påskemåltidet for deg?» 13. Da sendte han to disipler av sted og sa til dem: «Gå inn i byen! Der vil dere møte en mann som bærer en vannkrukke. Følg ham, 14. og der han går inn, skal dere si til mannen i huset: Mesteren spør: Hvor er rommet der jeg kan holde påskemåltid med mine disipler? 15. Da skal han vise dere en sal ovenpå med benker og puter, ferdig til måltid. Der skal dere stelle i stand for oss.» 16. Disiplene gikk da av sted og kom inn i byen. De fant det slik som han hadde sagt, og de gjorde i stand til påskemåltidet.

Spennende å se hvordan Jesus kunne se fram i tid. 
Det har hendt flere ganger at jeg har vært overrasket over hvordan ting har lagt seg til rette. Da er det nettopp dette som har skjedd (tror jeg) at Jesus har sett min framtid, og lagt ting tilrette for meg. Omsorg er ett av Hans navn!

Også om Peter kunne Jesus se mer enn det Peter var i stand til å se;
28. Men etter at jeg er oppstått, skal jeg gå i forveien for dere til Galilea.» 29. Da sa Peter: «Om så alle vender seg fra deg, skal ikke jeg gjøre det.» 30. Jesus svarte: «Sannelig, jeg sier deg: I denne natt, før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger.» 31. Men Peter forsikret: «Om jeg så skal dø med deg, vil jeg ikke fornekte deg!» Det samme sa de alle.

Jeg liker så godt det Lukas (22) forteller, når han deler samme historie;
31. Simon, Simon! Satan har krevd å få sikte dere som hvete. 32. Men jeg bad for deg at din tro ikke måtte svikte. Og når du igjen vender om, da skal du styrke dine brødre.» 

Jeg har lyst til å si det igjen; Omsorg er ett av Hans navn! Også nå, når Han hadde sine tøffeste timer. Markus fortsetter å fortelle;

33. Så tok han med seg Peter, Jakob og Johannes. Han ble grepet av angst og gru, 34. og han sa til dem: «Min sjel er tynget til døden av sorg. Bli her og våk!»    

Det var ikke lett for dem å våke. Det var midt på natten, og de var trøtte og sliten. De ville så gjerne, det hadde de jo alle sagt høyt og tydelig. Men Jesus visste at det ikke var lett. Han sier;
38. Våk og be om at dere ikke må komme i fristelse! Ånden er villig, men menneskenaturen er svak.»

Det opplevde også Peter (som så mange av oss!) Det ble så absolutt ikke slik han hadde tenkt. Han kjente seg så sterkt, og hans løfte til Jesus var så ekte. Også gikk det slik;
72 I det samme gol hanen for annen gang. Da husket Peter det som Jesus hadde sagt til ham: «Før hanen galer to ganger, skal du fornekte meg tre ganger.» Og han brast i gråt

Er det ikke godt å tenke på at Jesus forstod, og at Han ba for ham?
Jesus forstår deg og meg, for han kjenner oss så utrolig godt.
Jesus takk for at du ber for meg!!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar