fredag 27. mars 2020

Jer 38

Hva sier bibelen?
Hva sier Gud?
Hva er rett og hva er galt?

Noen ganger er svarene enkle, andre ganger vanskelig å finne. Noen ganger ... helt umulig..

Kong Sidkia strever med dette i dagens kapittel. Det har han gjort lenge. For profeten Jeremia har ropt ut dette vanskelige budskapet ganske lenge nå, uten at folket vil høre. Det verste er at jeg forstår dem... for budskapet til Jeremia (overgi dere til fienden, så skal dere leve) virker ikke logisk. Ikke for de som hørte det heller.

4. Stormennene sa da til kongen: «Denne mannen må dø; for han tar motet fra de krigerne som er igjen her i byen, og fra hele folket, når han taler slik til dem. Han vil jo ikke det som gagner dette folket, men det som skader.»

Så de tar Jeremia til fange, og han ville mistet livet om ikke kongen hadde reddet ham (v.11-13)

Kongen, som nå har hørt dette budskapet mange ganger, begynner å ane at det her må være noe. Men det våger han ikke si til noen andre. Han snakker med Jeremia i all hemmelighet (fra v.14) og ber ham strengt å ikke si det til noen. 
Ett av ordene Jeremia sier, gjorde inntrykk 
"Dine beste venner har forledet deg 
og fikk deg i sin makt 
Da dine føtter sank ned i gjørmen, 
trakk vennene seg tilbake." (v.22)


Det er ikke alltid lett å finne svar, eller å høre Guds stemme. Hvilken vei skal jeg gå? Hvem skal jeg lytte til? Likevel kan vi ta Jesu ord på alvor; "Vær ikke bekymret" For når det er noe viktig Gud vil si, så sier han det mange ganger. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger kong Sidkia fikk høre det samme budskapet, før han endelig var på gli. 

Profeten Jesaja skrev i kap 50;4-5

4 Herren min Gud har gitt meg en disippels tunge, så jeg med mitt ord kan styrke den trette. Hver morgen vekker han mitt øre, så jeg kan høre på disiplers vis. 5 Herren min Gud har åpnet mitt øre. Jeg satte meg ikke imot og trakk meg ikke tilbake.

Utrolig oppløftende Ord! Herren min Gud ga meg -
og Herren min Gud åpnet mitt øre
Jeg kan holde meg nær til Ham,
og HAN gjør det som trengs for at jeg skal forstå.

Herre, det blir både min takk og min bønn i dag,
at du skal gi meg en disippels tunge så jeg kan trøste
og et lydhørt øre så jeg forstår din vilje for mitt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar