onsdag 11. mars 2020

Jer 35

Dagens kapittel har overskriften "Rekabittenes eksempel"

Gjennom flere kapitler har vi hørt Jeremia profetere både dom og  håp. Dom fordi Israel ikke tok vare på Guds råd, men vendte seg til andre guder. Håp, fordi dommen ikke ville vare for evig. Allerede før dommen ble fullført fortalte Gud at om 70 år ville de få landet tilbake. Ja, selv vår framtid ble profetert (I Jeremia 31)

Hva skulle de lære av Rekabittene? Jo, de hadde valgt å lyde det bud som ble pålagt dem. 

18. Men til rekabittene sa Jeremia: Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud: Dere adlød budet fra Jonadab, deres far, ja, overholdt alle hans påbud og gjorde alt det han befalte dere, 19. og derfor, sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud, skal Jonadab, Rekabs sønn, aldri mangle menn som står i min tjeneste.

Det å stå i Guds tjeneste var en av velsignelsene.
Og det er det virkelig også! Jeg kjenner meg velsigna når jeg får være med å tjene Gud. 
Akkurat nå tenker jeg på bønnemøtene og denne bloggen. Men å tjene Gud er mer enn dette. Livet vårt er en gudstjeneste.

Jeg oppmuntrer dere derfor, søsken, ved Guds barmhjertighet, at dere framstiller deres kropper som et levende offer, hellig og velbehagelig for Gud. Dette er deres åndelige gudstjeneste. 
(Rom 12;1)

Herre, i dag ber vi for alle som står i din tjeneste - enten det er små eller store oppgaver. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar