fredag 13. mars 2020

3.Mos 5

I dagens kapittel fortsetter Moses å undervise om når og hvordan ofringen skal foregå. 
Det jeg la merke til i første del, var at Moses hele tiden refererte til de som hadde syndet uten å vite om at de hadde gjort det... og de skulle bære fram offer for å få tilgivelse.

Mens jeg leste nedover i kapitlet ble jeg faktisk litt bekymret... for hvordan gitt det med de som syndet med vilje? De som ble fristet og ikke bestod prøven..? 

Men vår Gud har alltid en løsning. 

da skal den som har syndet og ført skyld over seg, gi tilbake det han har røvet eller tatt med vold, fått i forvaring eller funnet etter at det var kommet bort. 24. Slik skal det også være når noen nekter og sverger falskt. Han skal gi det tilbake med full verdi og legge til en femtedel. Samme dag som hans skyld blir kjent, skal han gi det til eieren. 25. Han skal komme til Herren med et skyldoffer, en lyteløs vær av feet, verdsatt som et fullgodt offer, og gi den til presten. 26. Og presten skal gjøre soning for ham for Herrens åsyn, så han får tilgivelse for alt det han har ført skyld over seg med.

Det var ikke for sent å få nåde. Men får å få dette, måtte det en erkjennelse og et oppgjør til først. 

Slik tror jeg det er i dag også. Vi trenger ikke bære fram offer, for JESUS var et fullkomment offer. Men det er fortsatt slik at det må en bekjennelse til. Og vi trenger å gjøre opp oss i mellom, når noe er galt. Så langt det er mulig.


Det var en ting til jeg la merke til i dag, som viser Guds kjærlighet og nåde. Ikke alle var like rike den gangen heller. Men Gud gjorde det mulig for både fattig å rik, å kunne bære fram et offer.

7 Men har han ikke råd til en sau, skal han som skyldoffer for sin synd bære fram for Herren to turtelduer eller to dueunger, en til syndoffer og en til brennoffer. 

11 Men har han ikke råd til to turtelduer eller to dueunger, skal han for den synd han har gjort, ofre en tiendedels efa hvetemel som syndoffer. 

Det siste kunne sikkert høres lite ut, men Gud visste hvilken verdi det var i gaven. Dette minner meg om noe Jesus sa til disiplene, etter å ha sett en enke gi to små mynter i offer (Mark 12)

41. Jesus satte seg rett overfor tempelkisten, og han så hvordan folk la penger i den. Mange rike gav mye. 42. Men det kom også en fattig enke; hun la to småmynter, verd noen få øre. 43. Da kalte han disiplene til seg og sa: «Sannelig, jeg sier dere: Denne fattige enken har gitt mer enn noen av de andre som la penger i tempelkisten. 44. For alle de andre gav av sin overflod, men hun gav av sin fattigdom alt hun eide, alt hun hadde å leve av.»


Herre, takk for den åpne veien til Deg! Takk for din kjærlighet og nåde til alle mennesker, uansett status. 

Herre, i dag ber jeg for landet vårt som opplever krise og frykt. Jeg ber spesielt for mine rundt meg, som allerede har en dårlig helse... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar