mandag 2. mars 2020

3.Mos 1

I dagens kapittel underviser Moses om hva Gud har sagt hvordan ofrene skulle gjøres. Det er langt fra min kultur, at jeg må innrømme jeg syntes det er litt rart å lese... særlig dette;

 Det er et brennoffer, et ildoffer til en duft som behager Herren  (fra vers 9)

Jeg måtte tenke litt over teksten, og jeg tror det gir den Hellige Ånd mulighet til å komme til :-) I alle fall begynte jeg å tenke litt videre på hva dette er.
Jeg begynte med spørsmål "Hvorfor måtte dyrene ofres?" Jo, de er et bilde på Jesus. Men hvorfor måte Jesus dø...?

Gud er hellig. Vi mennesker er syndige. Vi tar stadig feil valg, og gjør det som er ondt i Guds øyne. Og det må vi bote for... For at også vi skal helliges, og få være sammen med Gud vår Far. 
Egentlig fantes det ingen utvei. Det var vi som skulle dø pga vår synd. Men Gud fant en utvei. Hans kjærlighet til oss gjorde det! Noen andre tok på seg vår skyld. Noen har tatt dommen i vårt sted. Denne noen var her på Moses sin tid, feilfrie dyr. I vår tid var det den eneste som var uten synd; JESUS

Jesus sa i Joh 10;30 "Faderen og jeg er ett"  Det betyr at Gud selv tok skylden på seg for å redde oss. Og det er STORT.

Hans kjærlighet til oss var grunnen til at duften fra ofrene behaget Herren. Vi kunne igjen få være hans elskede barn.
Også i dag vil jeg bare takke Gud for denne store, usigelige gaven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar