lørdag 1. februar 2020

Salme 45

Overskriften på dagens salme er "Til kongens bryllup" og blir kalt "En sang om kjærlighet"

2 Mitt hjerte strømmer over av gode ord,
jeg vil kvede min sang for kongen.
Min tunge er som griffelen
til en dyktig skriver.
3 Du er den fagreste blant mennesker,
milde ord har du på leppen;
derfor har Gud velsignet deg for alltid. 

8 Du har elsket rettferd og hatet urett. 
Derfor har Gud, din Gud, salvet deg

med gledens olje framfor dine frender.

Du gleder deg over strengespill
fra haller, prydet med elfenben.
10 Blant dine edle damer
er også kongedøtre,
og ved din høyre side
står dronningen i Ofir-gull.


Hele salme oser av glede og hyllest til kongen. Nå er det ikke så uvanlig med slike lovord og taler på bryllupsfester :-) men den fikk meg likevel til å tenke på oppfordringen Paulus ga oss i Rom 12;

10. Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv.

I den gamle 1931 oversettelsen sies det nesten enda bedre;

10. Vær ømhjertede mot hverandre i broderkjærlighet; kappes om å hedre hverandre!

Herre, i dag vil jeg takke for alle mine, av familie og venner. Takk for alle mine søsken i troen! Måtte jeg bli enda bedre på å oppmuntre og rose de som er rundt meg. 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar