tirsdag 18. februar 2020

Ord 5

Hele dagens kapittel er et råd om å ta vare på ekteskapet. Kong Salomo starter med klar tale om å holde seg unna en annen manns kone. Han viser forståelse for at det kan friste, men sier rett ut at det er en dødsfelle.

Min sønn, gi akt på min visdom,
        vend øret til den innsikt jeg har.
   
  2 Så kan du ta vare på gode råd
        og vokte på kunnskapen når du taler.
   
  3 Fremmed kvinne har honning på leppen,
        hennes tunge er glattere enn olje.
   
  4 Men til sist blir hun besk som malurt
        og kvass som et tveegget sverd.
   
  5 Hennes fottrinn fører til døden,
        til dødsriket går hennes skritt.
   
  6 Hun akter ikke på livets vei,
        hun går seg bort, men merker det ikke.
   
  7 Så hør på meg, mine barn,
        vik ikke av fra de ord jeg taler!
   
  8 Hold deg unna annen manns kone,
        kom ikke nær hennes dør!


Det viktigste rådet han kommer med, er her (virkelig flotte ord!)

  15 Drikk av din egen brønn,
        rennende vann fra din egen kilde!
   
 16 La ikke dine kilder renne ut på gaten,
        dine bekker flyte på plasser og torg!
   
 17 Du skal ha dem helt for deg selv
        og ikke dele dem med andre.
   
 18 Da skal din kilde være velsignet.
        Gled deg over din ungdoms hustru,
   
 19 den elskelige hind, den yndige gasell!
        Fryd deg alltid ved hennes barm,
        la hennes kjærlighet stadig beruse deg!


Og jeg tror akkurat dette er den beste måten å bevare ekteskapet på. Virkelig vanne og pleie sitt eget - for det vokser ikke av seg selv. 
Selv er jeg jo alene, men jeg kan alltid gjøre noe for å berike både familiebånd og vennskap. Også slike ting må pleies og tas vare på.

I dag vil vi be for alle ekteskap, spesielt de i vår egen kirke, i vår familie og blant våre venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar