torsdag 13. februar 2020

Jer 30

Profeten fortsetter i dag med et budskap om håp midt i det håpløse.
Det har jo handlet om dette gjennom flere kapitler. Men er det ikke bra at Gud stadfester sitt Ord flere ganger? Tenk om det bare hadde vært den ene gangen. Da kunne det lett ha sådd tvil. Var det virkelig slik Gud sa det? 
Guds Ord var klart. Ikke bare gjentok Han det flere ganger, Han oppfordret til å skrive det ned.

1Dette er det ord som kom til Jeremia fra Herren: 2Så sier Herren, Israels Gud: Alle de ord jeg har talt til deg, skal du skrive opp i en bok.
3For dager skal komme, lyder ordet fra Herren, da jeg vender lagnaden for mitt folk Israel og Juda, sier Herren, og fører dem tilbake til det landet jeg gav deres fedre, så de kan få det igjen.



8 Den dagen skal det skje,
lyder ordet fra Herren, Allhærs Gud,
at jeg bryter åket på deres nakke
og sliter lenkene i stykker.
De skal ikke trelle for fremmede lenger,
9 men de skal tjene Herren sin Gud
og David, sin konge,
som jeg vil oppreise blant dem.

Denne nye David - det peker antagelig på JESUS. For i versene etter beskrives det hvordan Israel pga sine synder ikke har en sjanse. Den eneste som kan redde dem, er Gud selv.

12 Så sier Herren:
Ubotelig er din skade,
ulegelig ditt sår. 
13 Ingen fører din sak.
Det er ikke legedom for ditt verkesår,
huden vil ikke gro over det.

Fordi din skyld er stor
og dine synder mange,
har jeg gjort dette mot deg.



18 Så sier Herren:
Se, jeg vil reise opp igjen Jakobs telt
og forbarme meg over hans boliger.
Hver by skal bygges på sin ruinhaug,
hver borg skal stå på sitt rette sted. 
19 Derfra skal lovsangen stige
og lyden av folk som skjemter og ler.
Jeg lar dem øke, de skal ikke minke,
jeg gir dem ære, de skal ikke foraktes.
20 Jakobs sønner skal være
slik som de var i gammel tid,
deres menighet skal bestå for mitt ansikt.


I dag vil jeg takke Deg Herre, for frelsen, og for ditt løfte om alltid å være nær. Jesus sier i Joh 14;

Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud. 16 Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere. 18 Jeg skal ikke la dere bli igjen som foreldreløse barn, jeg kommer til dere. 

Jeg legger denne dagen Herre, i dine hender. Det tryggeste stedet å være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar