tirsdag 21. januar 2020

Salme 43

Dagens salme er en typisk David-bønn. Det er tydelig at han er i nød, men like tydelig er hans tillit til Gud. Siden salmen bare er på 5 vers, velger jeg å sitere hele :-)

1 Hjelp meg til min rett og før min sak
mot ubarmhjertige folk!
Fri meg, Gud, fra mennesker
som farer med svik og ondskap!
2 Gud, du er jo mitt vern.
Hvorfor har du forkastet meg?
Hvorfor må jeg gå og sørge
mens fienden plager meg? 

3 Send ditt lys og din sannhet,
la dem lede meg
og føre meg til ditt hellige fjell,
til dine boliger.
4 Så kan jeg gå til Herrens alter,
til Gud, min glede og jubel,
og synge din pris til lyren,
Herre, du min Gud. 

5 Hvorfor er du full av uro, min sjel,
hvorfor stormer det i meg?
Vent på Gud! For enda en gang
skal jeg takke ham, min frelser og min Gud.


Å skrive så glade tanker om Gud midt i den uro han kjenner, jeg syntes det er stort. Av og til har jeg tenkt at han ærer Gud med dette (og det gjør han jo!) men jeg tror at han samtidig bygger seg selv opp, når han minner seg selv på hvilken Gud han tror på. 

Himmelske Far, i dag vil jeg takke deg for den DU ER. Jeg kan egentlig bare ane en liten del av det. Jeg lengter etter å se og forstå mer. Jeg vil lære av David og synge hans lovsang i dag;

3 Send ditt lys og din sannhet,
la dem lede meg
og føre meg til ditt hellige fjell,
til dine boliger.
4 Så kan jeg gå til Herrens alter,
til Gud, min glede og jubel,
og synge din pris til lyren,
Herre, du min Gud. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar