onsdag 1. januar 2020

Salme 41

2 Sæl er den som har omsorg
   for de hjelpeløse;
   
Slik åpner dagens salme. Så absolutt et viktig tema, bra og reflektere over. 
Men egentlig er det ikke hovedtemaet i denne salmen. 

på ulykkesdagen frir Herren ham ut. 

3 Herren verner ham og holder ham i live,
  Du overgir ham ikke til grådige fiender.
4 Herren er hans støtte på sykesengen;
   du forvandler hans leie når han er syk. 

David trenger hjelp, og dette er hans måte å forme en bønn på. Kanskje for å minne Gud på at nå er det hans tur... men det kan også være en måte å minne seg selv om at han har all grunn til å stole på Gud. 
Nå kan åpningen gi inntrykk av at David føler seg fortjent til hjelpen. Men i vers 5 og 11 viser David at han trenger Guds ufortjente nåde.

(5) Jeg sier: «Herre, vær meg nådig;
      leg meg, for jeg har syndet mot deg!» 

(11) Herre, vær du meg nådig,  
        hjelp meg opp

David avslutter som han ofte gjør, med å ære Gud.

14 Lovet være Herren, Israels Gud,
fra evighet til evighet! Amen, amen.


David hadde sin egen måte å forme bønnene på. Og at Davids bønner hadde efekt, det vet vi. Det får meg til å tenke litt over mine egne bønner. Hvordan former jeg dem? Betyr det noe hvordan jeg gjør det...? 

Det er i alle fall ingen tvil om at bønn er viktig. Det gjør noe med meg. Det tror jeg på. 

Jeg fikk lyst til å dele en bloggpost jeg skrev i 2015 "Herre, lær meg å be"
Det blir også min bønn i dag, Herre, lær meg å be. OG jeg starter med å be for dette året, 2020!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar