tirsdag 28. januar 2020

Ord 3

3 Gi aldri slipp på godhet og troskap,
men bind dem om din hals,
og skriv dem på ditt hjertes tavle! 

4 Da får Gud og mennesker godvilje for deg
og holder deg for en forstandig mann.
5 Stol på Herren av hele ditt hjerte,
og sett ikke lit til ditt vett! 

6 Tenk på ham hvor du enn ferdes,
så gjør han dine stier jevne.
7 Vær ikke klok i egne øyne,
frykt Herren og hold deg fra det som er ondt! 

8 Det blir til helsebot for din kropp
og gir deg kraft i marg og ben.

Visdomsordene, i dagens kapittel, fra kong Salomo sier det meste selv. Den kloke kongen som er viden kjent for sin visdom, vet hvem som skal ha æren :-)


19 Herren grunnla jorden med visdom,
med kyndighet reiste han himmelen. 

20 Med kunnskap lot han havdypet bryte fram
og duggen dryppe fra skyene.
21 Ta vare på klokskap og omtanke,
og slipp dem ikke av syne, min sønn!
22 Da blir de til liv for deg,
et vakkert kjede om din hals.
23 Da kan du vandre trygt på din vei
og ikke støte foten mot noe. 

26 For du kan sette din lit til Herren,

han vokter din fot så du ikke går i snaren.

I siste del av kapitlet oppfordrer kongen til å gjøre godt mot hverandre.

27 Gjør godt mot dem som trenger det,

nekt ikke å hjelpe om det står i din makt!

Vi merker Salomos kjærlighet til både Gud og medmennesker. Minner meg om Ordene Jesus sa i Matt 22

Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. 38. Dette er det største og første bud. 39. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. 40. På disse to bud hviler hele loven og profetene.

Det er ordene jeg vil reflektere over i dag. Ja, jeg vil be deg Herre, om at den kjærligheten jeg kjenner til deg og mine medmennesker, at den må vokse. For det er kjærligheten som bygger din kirke. Ditt rike.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar