lørdag 18. januar 2020

2.Kor 13

I dagens lille kapittel avslutter Paulus brevet til Korint. Han taler strengt og mildt på en gang. Han minner dem om en alvorsprat de hadde hatt da han var der sist 

2. Allerede da jeg var hos dere for annen gang, sa jeg til dem som hadde syndet og til alle de andre, det jeg nå sier på nytt: Når jeg kommer, vil jeg ikke vise skånsel.

Samtidig som han ber dem være bevisst, minner han også om at vi er svake... og trenger Guds styrke.

 4. Han ble korsfestet i svakhet, men han lever i Guds kraft. Og vi er svake i ham, men vi lever med ham hos dere i Guds kraft.

Den siste delen av hilsningen forvirrer meg noe... som om han snakker litt fram og tilbake. Men jeg tror summen handler om å være bevisst og ta bevisste valg. Gjøre det gode. Være en Jesu etterfølger.

7. Vi ber til Gud at dere ikke må gjøre noe ondt, ikke for at det skal vise seg at vi holder mål, men for at dere skal gjøre det gode. Så kan det gjerne se ut som om vi ikke har holdt mål. 


Herre, dette med å ta bevisste valg, ja være mer bevisst i hverdagen - det er noe jeg trenger... Det er fort gjort å bare vandre i det vante og la tiden flyte og gå....
Jeg vet at jeg trenger noen endringer, men ... ikke i dag. Kanskje i morgen...?
Det er bedre å ta noen små endringer av gangen, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. 
Hvor skal jeg begynne?  
Jeg begynner med å lese velsignelsen for deg; Gud velsigner deg! og meg :-)

24 Herren velsigne deg
og bevare deg! 
25 Herren la sitt ansikt lyse over deg
og være deg nådig! 
26 Herren løfte sitt åsyn på deg
og gi deg fred!
27 Når de således uttaler mitt navn over israelittene, vil jeg velsigne dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar