onsdag 8. januar 2020

2.Kor 12

1. Jeg må altså skryte av meg selv, enda det ikke tjener til noe. Jeg kommer nå til de syner og åpenbaringer jeg har fått fra Herren. 

6....om jeg likevel ville rose meg, ville jeg ikke være fra forstanden, for det jeg sa, ville være sant. Men jeg lar det være, for jeg vil ikke at noen skal gjøre seg større tanker om meg enn de han får når han ser og hører meg. 

Slik åpner dagens kapittel. Jeg smiler litt, for det er som om Paulus gjerne vil fortelle, men plutselig velger å la være. Ikke for å være hemmelighetsfull, men fordi han innser at han ikke vil virke hovmodig... 

7. For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i legemet, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig. 8. Tre ganger bad jeg Herren at den måtte bli tatt fra meg, 9. men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» 

Når Paulus tar opp dette temaet virker han så streng mot seg selv, ja det kan virke som Gud selv er streng mot ham. Men samtidig gir Gud den styrken Paulus trenger.

Jeg kom til å tenke på Salomos Ordspråk 16;18 som sier "Stolthet fører til undergang og hovmod står for fall

I lys av dette ser vi at Gud først og fremst ønsker å ta vare på Paulus som det gode redskap han er. 


Paulus fortsetter å være menneskelig i siste del av kapitlet. Det er som å være vitne til både konflikter og bekymringer... (v.11-21) Visst kjenner vi igjen det..? Paulus våger i alle fall å sette ord på det, og snakke om det. Det er jo bedre enn å bare klage bak ryggen på hverandre... 
Det er ikke alltid så lett å være menneske ...


Herre - først og fremst vil jeg takke deg for at din nåde er mer enn nok for oss! At din styrke holder, også når jeg er svak. 
Takk for at du er en Gud som ikke gir opp! 
Det kan nok hende at jeg kjenner på akkurat det, når det kommer en bølge eller to av konflikter og lignende trøbbel... Men slik har det vært gjennom alle tider, og likevel har Ordet ditt stått fast. Også i dag kan jeg få lese ditt levende Ord. Også i dag bygger du din kirke. Åh Herre, møt oss igjen med din nåde og kraft! Fornye oss, vi trenger deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar