mandag 20. januar 2020

1.Kong 6

I dagens kapittel beskrives templet som Salomo bygger - Herrens hus. Hele syv år tok det å bygge det, og Salomo sparte ikke på noe :-)  Det beskrives hvordan det bygges, hvilke materialer som brukes, kunstverk og mye gull. Høres absolutt vakkert ut. 

Men det viktigste tross alt, var Guds løfter;

11. Da kom Herrens ord til Salomo, og det lød så: 12. «Nå bygger du dette huset. Hvis du da ferdes etter mine forskrifter, holder mine lover, akter på alle mine bud og følger dem, så vil jeg oppfylle på deg det ordet jeg gav din far David. 13. Jeg vil bo midt blant israelittene og ikke forlate mitt folk Israel. 

Guds gode løfter, men Salomo måtte gjøre sin del. 

Også vi har mange gode løfter fra Gud. Vi må gjøre vår del også. 
Men er det ikke av nåde? Jo, det er det. Men jeg må ta imot og ta vare på den. Gud holder seg nær til meg, så lenge jeg holder meg nær til ham.

Fra salme 5 leser vi;

12. Alle som tar sin tilflukt til deg, skal alltid glede seg og juble. Du verner dem, og de som elsker ditt navn, skal fryde seg i deg. 13. For du, Herre, velsigner den rettferdige, du dekker ham med nåde som med et skjold.

Herre, jeg legger denne dagen i dine hender. Takk for at jeg av bare nåde kan få være i din nærhet hele dagen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar