onsdag 11. desember 2019

Job 40

Gud fortsetter å svare Job i dagens kapittel, og om jeg skal være helt ærlig, så er jeg litt ... overrasket over svaret;

1. Da svarte Herren Job ut av stormen: 
2. Spenn beltet om livet som en mann! 
Jeg vil spørre deg, og du skal svare. 
3. Vil du dra min rettferd i tvil, 
legge skylden på meg, så du får rett? 
4. Har du så sterk en arm som Gud, 
runger din røst som hans? 
5. Så pryd deg i høyhet og storhet, 
kle deg i heder og herlighet! 
6. La bare din vrede rase, 
slå alle hovmodige ned med ditt blikk!

Jeg er overrasket, helt sikkert fordi jeg ikke ser hele bildet slik Gud gjør... Men hele boken åpner med at Gud roser Job for den flotte mann han er. Det finnes visst ingen som han. 
Og hele veien gjennom Jobs lidelse, har jeg følt at han virkelig har kjempet for sin rett, og at han ble urettferdig behandlet av vennene i alle fall. Ja, av Gud også tenker jeg... siden dette ikke var nødvendig. 

Også svarer Gud som han gjør her. 

Men Gud gjør mer enn å svare Job. Han forteller også hvem Han selv er. En sterk og mektig Gud. Skaperen av også de sterkeste og flotteste dyrene

10. Se flodhesten! Jeg har skapt både den og deg. 
Den eter gress som en okse. 
11. Se for en kraft den har i sine hofter 
og for en styrke i bukmusklene! 
12. Den strekker ut halen, stiv som en seder, 
og lårenes sener er flettet fast. 
13. Knokler har den som kobberrør 
og benbygning som stenger av jern. 
14. Den er det fremste Gud har skapt, 
skaperen gav den så skarpt et sverd. 
15. Fjellene bringer den sine gaver, 
alle slags villdyr som leker der. 
16. Den hviler under lotusplanter, i ly av siv og sump. 
17. Lotusen gir tak og skygge, og piletrærne ved elven 
står som et vern omkring den. 
18. Den flykter ikke om strømmen går strid; 
om Jordan velter imot dens gap, er den trygg. 
19. Hvem tør gripe den i øynene 
og dra en snor gjennom snuten på den? 
20. Kan du dra krokodillen opp med en krok 
og holde dens tunge nede med snøret? 
21. Kan du sette et sivrep i nesen på den 
og stikke en krok gjennom kjevene? 
22. Vil den da be deg ydmykt om nåde eller tale blidt til deg? 
23. Tror du den gjør en avtale med deg 
så du kan ta den til trell for alltid?

27. Prøv bare å legge hånd på den! 
Det ble en kamp du kom til å huske; 
den ville du ikke ha om igjen. 
28. Da ble du skuffet i ditt håp, 
du lå der bare ved synet av den!


Jeg lurer litt på hva Gud egentlig prøver å fortelle Job?
Jeg tror så absolutt at Gud ser hele Jobs hjerte, og vet at han lider. Han vet også at vennene hans tok feil av ham. Men det er også noe Gud vil gjøre Job oppmerksom på. Kanskje at han ikke har rett i alt han heller...? Eller at han ikke har alle svarene..? 
Det vil jeg prøve å reflektere litt over i dag. En ting er sikkert. Jeg har i alle fall ikke alle svar, eller stor kunnskap om hvem Gud er. 
Takk at du lærer meg Herre, mer og mer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar