mandag 2. desember 2019

Jer 16

Jeremia fortsetter å profetere dom i dagens kapittel

 10 Når du kunngjør alt dette for folket her, kan det hende at de spør deg: «Hvorfor har Herren sagt at hele denne store ulykken skal ramme oss? Hva er det for en misgjerning og synd vi har gjort mot Herren vår Gud?» 11 Da skal du svare dem: Deres fedre gikk bort fra meg, lyder ordet fra Herren. De holdt seg til andre guder, som de dyrket og kastet seg ned for. Men meg forlot de, og min lov har de ikke holdt. 

 19 Herre, min styrke og mitt vern,
        min tilflukt i trengselens tid!
        Til deg skal folkeslag komme
        fra jordens ender og si:
        «Våre fedre arvet bare løgn,
        gagnløse guder som ikke kan hjelpe.
   
 20 Kan mennesker lage seg guder?
        De er jo ikke guder.»
   
 21 Se, derfor lar jeg dem kjenne,
        ja, denne gang skal de få kjenne
        min makt og min velde,
        og de skal sanne at mitt navn er Herren.


Til Deg skal alle folkeslag komme. 
Også Paulus skriver om dette i Rom 14;

11 for det står skrevet:
        Så sant jeg lever, sier Herren,
        for meg skal hvert kne bøye seg,
        og hver tunge skal love Gud.


Det er tungt å lese dagens tekst, for i dag handler det ikke bare om Guds omsorg. Det handler også om valg og konsekvensene av dette. 
Ja, alle skal få kjenne og se Guds makt og velde, men ikke alle vil gjøre det med glede... Det her er ikke lett å formidle! Tenk da hvordan det må ha vært for profeten Jeremia, som stadig måtte stå fram og rope ut dette triste budskapet. 

Likevel er det verdt å tenke på at Gud med dette rister folket så de forstår hva de holder på med. Gud er ikke likegyldig.

Herre, det er alvorlige ord i dag. I blant er det hva vi trenger... 
Noen ganger Ord til trøst
Andre ganger Ord til oppbygging
Andre ganger Ord til formaning

Herre, i dag vil jeg be for alle som tror på Deg, her på vårt hjemsted. 
Hva kan jeg gjøre for at Ditt rike skal bli mer synlig her? 
Hva kan jeg gjøre for at flere kan få kjenne glede når de møter Deg, og ikke oppdager Deg for sent..?

Jeg ber for vårt sted! Aller mest ber jeg for vår kirke. DIN kirke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar